Amikor a blogomat indítottam az volt a célom, hogy betekintést nyújtsak a csoportom életébe, napi munkámba.
Segítséget adjak óvónőknek, akik még kezdők és szükségük van egy kis "mankóra", szülőknek, akik szívesen olvasnak nevelésről, problémákról, megoldási lehetőségekről.

Közben teltek az évek és 40 év után a pályám végéhez értem. A mozgalmas évek után nagy lett a „csend” körülöttem, annak ellenére, hogy továbbra is figyelemmel kísértem az óvodai élet változásait. Akkor határoztam el, hogy folytatom a blog írását és az évek alatt összegyűjtött tapasztalataimat, ötleteket megosztom az érdeklődőkkel.

Örülnék, ha a nézelődés mellett az észrevételeiteket is leírnátok.


Rendszeres olvasók

2009. jún. 6.

Hiperaktivitás









Néhány évvel ezelőtt volt egy kislány a csoportunkban, aki tündér-aranyos volt, de feladta nekünk a leckét. Ő volt az "egy személyes gyerek", akire állandóan figyelni kellett, nehogy valami baj érje. Olyan volt, mint a szemfényvesztés: állandóan mozgásban volt, általában futva közlekedett. Hol az asztalról, hol valamelyik polcról kellett leszedni. Nehezen tudott egy helyben ülni, még akkor is izgett-mozgott. Mindenre volt magyarázata, kifogása. Bűbájosan tudott bocsánatot kérni, tágra nyílt szemekkel, a kezemet simogatva. Persze a következő pillanatban már újra rótta a köröket, képtelen volt bármely játéktémában huzamos ideig bekapcsolódni.

Erről pedig ő nem tehetett!

A hiperaktivitás 5-6 éves kortól, szakemberek által diagnosztizálható. Háromszor annyi fiút érint, mint lány.

A viselkedés három fő területén jelenik meg:
  • motorium
  • impulzivitás
  • figyelemzavar
Motorium
  1. A gyermek megállás nélkül futkározik, a helység bútorait rendszeresen mászókának használja.
  2. Képtelen egy helyben ülni.
  3. Még ülő helyzetben is izeg-mozog.
  4. Alvás közben is sokat mocorog.
  5. Mindig úton van, olyan, mintha "fel lenne húzva".

Impulzivitás

  1. Gyakran előbb cselekszik, mint ahogy gondolkodna.
  2. Feltűnően gyorsan és sokszor vált át egyik cselekvésről a másikra.
  3. Feladatait, munkáját képtelen megszervezni.
  4. Szinte állandó ellenőrzést igényel.
  5. Nehezen tudja kivárni, míg egy játékban, vagy csoportban sorra kerül.

A figyelem zavara

  1. Gyakran nem tudja befejezni, amit elkezdett.
  2. Gyakran nem figyel oda.
  3. Figyelme könnyen elterelhető
  4. Képtelen koncentrálni folyamatos figyelmet igénylő feladatokra.
  5. A játék sem tudja lekötni, nem tud tartósan játszani egy játékot.

Hiperaktivitásról minimum két motoros, három impulzív, három figyelmi tünet együttes előfordulása esetén beszélünk.

(Pinczésné: Tanulási zavarok, fejlesztő gyakorlatok)


Ha bővebben érdekel a téma, esetleg érintett vagy, itt érdekes cikkeket találsz:






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kedves hozzászóló

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...