Az oldalamon óvodával és az óvodás korú gyermekekkel kapcsolatos dolgokról, valamint a varrott játékok készítéséről olvashatsz. Legszívesebben Waldorf babákat, manókat, bábokat készítek.

Ajánlom az oldalam óvónőknek, akik még kezdők és szükségük van egy kis "mankóra".

Szülőknek, akik szívesen olvasnak nevelésről, problémákról, megoldási lehetőségekről, esetleg saját készítésű játékok varrására vállalkoznának gyermekük fejlődése érdekében.

Örülnék, ha a nézelődés mellett az észrevételeiteket is leírnátok.


Rendszeres olvasók

2009. márc. 17.

Otthon, szülővel végezhető játékos mozgásos gyakorlatok





Ügyességfejlesztő gyakorlatok

Ezekhez a gyakorlatokhoz a környezetünkben található eszközöket, tárgyakat használhatjuk fel. Ötletek, melyeket a szülők fantáziájuk és gyermekeik fejlettségi szintjének figyelembevételével alkalmazhatnak.
Vasalódeszkával végezhető gyakorlatok:

  1. „Lépd át a kerítést!” A deszka élére állítva áll a talajon.
  2. „Lépjétek át, vagy ugráljátok át a kispatakot!” A deszka vízszintesen fekszik a talajon.
  3. „Vigyük a babánkat sétálni.” A deszka egyik végét 20 cm-re felpolcoljuk, a gyermek a babát a nyakában tartva sétál rajta.
  4. „A kutyus is utánunk jön!” A gyermek négykézláb mászik le és föl.
  5. „A krokodil is kúszik a híd alatt!” A deszka mindkét végét felpolcoljuk. „Hason fekve, könyöködre támaszkodva haladjál!”
  6. „Béka ugrál a hídon!” „Két kezedet tedd le magad elé, és a lábadat a levegőben jól szétterpesztve ugorj a kezed után!”
  7. Ugrás a folyóba! Deszka az előbbi helyzetben. „Leérkezésnél tedd a kezed a földre!”
  8. „Gurítsd a labdát a hídon!”
  9. „Csússz le a hídról!” A deszka egyik végét támasszuk alá úgy, hogy 30 fokos szöget zárjon be a padlóval.
Létrával végezhető gyakorlatok:

  1. „Lépegess át a fokok között!” A létra vízszintesen fekszik a talajon.
  2. „Próbálj meg négykézláb járni a fokokon!”
  3. „Próbálj meg felegyenesedve járni a fokokon!” (mezítláb)
Kötéllel végezhető gyakorlatok:

  1. „Próbálj átugrani a kötélen páros lábbal!” Egy ugrókötelet tegyünk a talajra.
  2. „Ugrálj a kötél egyik oldaláról a másikra, cikk-cakkban előrehaladva!”
  3. „Guríts végig a kötélen egy labdát!”
  4. „Próbálj átmászni a kötél alatt!” A kötelet 25-30 cm magasra kötjük.
  5. „Mássz át négykézláb a kötél felett, de ne érintsd a lábaddal!” A kötelet alacsonyabbra erősítjük fel.
  6. „Ha a kötél eléd kerül ugord át!” A kötelet a kezében tartó felnőtt körbe forog és a kötéllel nagy kört ír le. (nagyobb gyerekeknek való)
Bottal végezhető gyakorlatok:

  1. „Evezzünk a bottal!” Anyuka ül a földön, terpesztett lábbal. Előtte ül a gyermek. Együtt fogják a botot és előre-hátra hajolgatnak.
  2. „Hintázzunk a botot fogva! Egyszer te feküdj le, egyszer én!” Anyuka a földön ül, kissé terpesztett lábbal, szemben vele a gyermek. A botot fogva hintáznak: egyszer az egyik dől hátra hanyattfekvésbe – a másik előre dőlve kíséri -, egyszer a másik.
  3. „Kapaszkodj a botra!” A gyermek ráfüggeszkedik a vízszintesen felemelt botra.
Kispárnával, vagy babzsákkal végezhető gyakorlatok:

  1. „Lépegess, vagy ugorj át a babzsákokon! Egy lábon is megcsinálhatod!”
  2. „Lépegess a babzsákokon!” (mezítláb)
  3. „Tedd a fejedre a babzsákot, sétálj vele! Guggolj le, hasalj le! Ha ügyes vagy, a fejeden marad a babzsák!”
  4. „Labdázzunk a babzsákkal!”
Székkel és zsámollyal végezhető gyakorlatok

  1. „Lépegess a magasban!” Egy kis zsámolyt állítsunk a magasabb szék elé.
  2. „Mássz át az alagúton! - Mássz át a sorba állított székek alatt.”
  3. „Lépd át az árkokat!” - Lépegess végig az egymástól kis távolságra állított székeken, majd ügyesen mássz le az utolsóról.
  4. „Békaugrás zsámolyra” Fel tudsz-e ugrani a zsámolyra?- Guggolj a zsámoly elé, tedd a kezedet a zsámolyra és két lábbal egyszerre ugorj fel rá, ahogy egy kis béka ugrik.
  5. „Bukfenc a zsámolyról” - Térdelj fel rá. Kezedet tedd a földre, majd a fejedet is és gömbölyű háttal gurulj le róla. Kezdetben felnőtt segítsége szükséges!!
Karikával végezhető gyakorlatok:

  1. „Kerüld meg a karikát!” - Mászd, vagy ugráld körül a földön fekvő karikát páros, ha ügyes vagy egy lábbal is.
  2. „Ugorj a kis tóba!” – Ugord át a karikát, ki-be, páros, majd egy lábbal is.
  3. „Jár a labda körbe-körbe!” – Vezesd körbe a labdát a karikára helyezve; egyik lábad a karikán belül, másik azon kívül legyen.
  4. „Bújj át ide-oda a függőlegesen tartott karikán!”
  5. „Dobd át a labdát a függőlegesen tartott karikán!” (Egyre messzebbről)
Labdával végezhető gyakorlatok:

  1. „Hozd vissza a labdát!” A járni kezdő gyermek szívesen visszahozza az elgurított labdákat.
  2. „Gurítsd vissza a labdát!” A gyermek terpesztett lábbal ül a földön. Az eléje gurított labdát eleinte csak szívesen elfogadja, később vissza is gurítja.
  3. „Labdagurítás szék alatt” Egy széket helyezünk az anyuka és a gyermek közé, amely alatt egymásnak gurítják a labdát.
  4. „Dobás a kosárba” Anyuka ölébe veszi a gyermeket, aki az eléjük tett kosárba dobja a labdát, vagy a babzsákot.
  5. „Labdadobás karikán át.” A gyermek a labdát a függőlegesen tartott karikán dobja keresztül. Nehezítés: kisebb méretű karika, távolság növelés.
  6. „Labdadobás és elkapás karikán át” Kis méretű karikán át kb. 2m-es távolságban gyakoroltathatjuk három éves gyermekekkel.
Labdagyakorlatokkal a későbbiekben még foglalkozom, ez a téma egy külön bejegyzést érdemel!
Izomerősítő gyakorlatok
A hátizmokat fejlesztő gyakorlatok

  1. „Kíváncsi halacska” – Feküdj hasra, a kezedet nyújtsd előre. Emeld a törzsed jó magasra, úgy, mint a halacska, amikor kidugja a fejét a vízből, majd ereszkedj vissza a talajra.
  2. „Vidám halacska” – Feküdj hasra, kezedet nyújtsd oldalra. Emeld a törzsed magasra, tapsolj magad előtt, ereszkedj vissza.
  3. „Hol a párna, itt a párna” – Feküdj hasra, előrenyújtott kezedben egy kispárnával. Egyik kezeddel vidd a hátad mögé a párnát, hogy ne lássam, majd a másikkal nyújtsd ismét előre. Közben mindig nézz rám!
  4. „Kukucskálj a hátad mögé!” – Feküdj a földön előre nyújtott karral. Kukucskálj hátrafelé, hol az egyik, hol a másik oldalra, közben egyik, majd másik karodat lendítsd hátra.
  5. „Labdázzunk hason fekve!”- Feküdj hasra, labdával a kezedben. Dobd ide a labdát, én elkapom!
  6. „Gurulás a labdával” – Fogd meg a labdát. Feküdj hasra. A kezedet jól nyújtsd előre és gurulj oldalirányba úgy, hogy a lábad és a karod nyújtva maradjon.
  7. „Kígyómászás” – Feküdj hasra, nyújtsd előre a karodat. Próbálj előrehaladni anélkül, hogy a kezeddel, vagy a lábaddal segítenél. Csak törzsből mozogj, mint a kígyó.
A hasizmokat fejlesztő gyakorlatok

  1. „Rúgj a labdába” – Feküdj a hátadra. Magasra tartom a nagylabdádat, rúgj bele jó nagyot, egyszer az egyik, majd a másik lábaddal.
  2. „Dobolj a lábaddal!” – Feküdj hanyatt, lábaidat tedd a zsámolyra. Próbálj a talpaiddal jó hangosan dobolni a zsámolyon.
  3. „Használd a lábad, mintha a kezed lenne!” – Egy labdát teszek a két talpad közé, majd feküdj hanyatt. Szorítsd jó erősen, és emeld magasra. Ha nagyon ügyes vagy, a fejedhez tudod vinni a labdát a lábaddal.
  4. „Gombóc” – Feküdj hanyatt. A karodat emeld magasra. Nyújtózkodj nagyot, majd gyorsan húzd össze magad jobbra, vagy balra fordulva, úgy, hogy icipici gombóc legyen belőled.
  5. „Mackóhintáztatás” – Ülj a földre. Lábaddal fogd meg a mackót. Támaszkodj a kezedre és felemelve hintáztasd meg a mackót.
  6. „Kis torony” – Feküdj a hátadra. Emeld mindkét lábadat magasra és nyújtsd ki szépen a térdedet. Megpróbálom, erős-e a torony, el tudom-e dönteni?
Összetett izomfejlesztő gyakorlatok


  1. „Kiskacsa” – Guggolj le, és ide-oda billegve sétálj, mint a kiskacsa. Háp-háp..
  2. „Szöcske” – Guggolj le és ugorj előre két lábbal egyszerre, jó messzire.
  3. „Nyuszi” – Guggolj le és szökkenj előre a kezedre támaszkodva folyamatosan. Két térded zárd össze.
  4. „Béka” – Guggolj le. Kezedet tedd messzire magad elé a földre. Ugorj terpesztett lábbal előre a kezedhez, majd a kezedet előre helyezve ismételd meg az ugrást, ahogy a béka ugrik.
  5. „Strucc” – Guggolj le. Tedd a kezed a lábad elé, majd emeld fel a popsidat jó magasra. Kezed a földön maradjon.
  6. „Mackójárás” – Terpesztett lábbal hajolj előre, kezedet tedd magad elé a földre. Cammogj nehézkesen előre négykézláb, mint a mackó.
Légzőgyakorlatok játékosan

A légzőgyakorlatokat mindig kilégzéssel kezdjük. A hosszú kilégzés eredményezi a természetes, mély belégzést. A légzés mindig présmentes és laza legyen.

1. Állatok hangjának utánzása

Milyen hangot ad a tehén? Muuuuuuuuu
a cica? Miauuuuuuu
a bari? Beeeeeeeeee
a kígyó? Szszszszszsz
a méh? Zzzzzzzzzzz

2. Zörejhangok utánzása

Milyen hangot ad a szél? Sssssssssssss
a vonat? S-s-s-s-s-s-s-
az autóduda? Tü-tü-tü-tü-tü

3. Fújó játékok
- „Vattafújás” – Itt egy kis vattadarab, ráteszem a kezedre, fújd el onnan.
- „Fújd el a pingpong labdát” – Fújd el az asztalról a pingpong labdát jó messzire. Két gyermek is fújhatja egymásnak a labdát.
- „Léggömb fújás – Dobd fel a léggömböt, fújd, hogy minél tovább maradjon a levegőben. Zsinórra felkötött léggömböt két gyermek is fújhat egymásnak.
- „Zacskó fújás”
- „Szappanbuborék fújás”
- „Buborék fújás a vízbe” – Egy edénybe önts vizet és szívószállal hosszan fújjál buborékokat (kilégzés).
- „Rakétajáték” – Hajtsd hátra a fejedet és fújd jó magasra a szalvétát.
- „Búvár” – Szívd tele a tüdődet jó sok levegővel és nagyon-nagyon lassan engedjük ki.

Készült: Sport a családban c.könyv alapján.
Kicsiknek és nagyoknak egészségére kívánom!



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kedves hozzászóló

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...