Amikor a blogomat indítottam az volt a célom, hogy betekintést nyújtsak a csoportom életébe, napi munkámba.
Segítséget adjak óvónőknek, akik még kezdők és szükségük van egy kis "mankóra", szülőknek, akik szívesen olvasnak nevelésről, problémákról, megoldási lehetőségekről.

Közben teltek az évek és 40 év után a pályám végéhez értem. A mozgalmas évek után nagy lett a „csend” körülöttem, annak ellenére, hogy továbbra is figyelemmel kísértem az óvodai élet változásait. Akkor határoztam el, hogy folytatom a blog írását és az évek alatt összegyűjtött tapasztalataimat, ötleteket megosztom az érdeklődőkkel.

Örülnék, ha a nézelődés mellett az észrevételeiteket is leírnátok.


Rendszeres olvasók

2011. júl. 26.

Ősszel iskolás lesz....


A "Tappancs" újságban olvastam Kálmán Marianna szakpszichológus iskolakezdés előtti nyárra vonatkozó tanácsait. Az Ő gondolatait osztom meg veletek.

Az iskolakezdés előtti nyár izgalommal, várakozással teli időszak szülőnek, gyereknek egyaránt. Az iskolára készülés mellet a legfontosabb a felhőtlen kikapcsolódás.
Ebben a korban a játék segítségével tanulnak, fejlődnek a gyerekek.Milyen játékok kínálkoznak a nyári hónapokban?
  • A játszótéren továbbra is a kedvenc a hinta, libikóka, a mászóka. Hintázik, labdázik, futkos, bújócskázik, közben a nagymozgásokkal megtapasztalja gyermekünk a testhatárait és az idegsejtek differenciálódása is tovább folytatódik. A mozgás közben gyakorolja a téri irányok, a jobb, bal irányok azonosítását. Játékosan rögzíthetjük ezeket a készségeket: dobd ide a jobb kezeddel a labdát, rúgd a bal bal lábaddal...Ha téveszti az irányokat, rajzolhatunk a a bal kezére szívecskét (bal oldalon dobog a szívünk - ezt meg is mutatjuk), vagy a jobb kezét jelöljük meg egy kis szalaggal, karkötővel.
  • Esős napokon előkerülhet a papír és a ceruza.Színezéssel, apró pontok összekötésével fejlődik az író-rajzoló mozgás. Érdemes háromszög alakú ceruzát használni, amit könnyen meg tudnak fogni. A síkban történő tájékozódás alakítása is a papírlapon történik. Nagyon szeretik a gyerekek, ha együtt készül egy rajz. Készítsünk  közösen egy képet, közben mondjuk is, hová, mit rajzolunk. Középre egy házat, fölé egy napocskát. A ház bal oldalán egy fa nőtt, a fa alatt két gomba. A nap mellett, a jobb felső sarokban egy felhő van, alatta egy tulipán. A tulipán és a ház között egy kiskutya ugat....A lapon történő balról jobbra tartó haladási irányt gyakoroljuk képsorok kirakásával, vagy színes építőkockákból történő sorozatok építésével. A kerítésfestés játék is ezt a készséget fejleszti: ehhez kipróbálhatjuk a színes számolópálcika készletet. Megkérjük a gyereket, hogy folytassák a sort: piros, kék, sárga, piros, kék....Miután kirakták a sorozatot, visszakérdezünk: melyik az első, mi áll a sor végén, mi következik a sárga után? Ez a játék a szabályalkotási, a szabályfolytatási készséget is fejleszti.
  • A szabadban gyűjtögethetünk terméseket, kavicsokat, ágakat. Ezeket egy kis zsákba téve tapintás útján kell felismerni. Nehezíthetjük a játékot úgy, hogy nem lehet kimondani a tárgy nevét, csak a tulajdonságait: szögletes, szúrós, érdes, picike, kemény... A tapintás és a formaérzék mellet a szókincs is bővül. A hallásfigyelem fejlesztése is történhet a szabadban. Megkérjük a gyermeket, hogy nekünk hátat fordítva találja ki, hogy minek a hangját hallja: üvegből öntsünk vizet, gyújtsunk meg egy gyufát, fújjunk fel egy léggömböt.....A látás utáni észlelést, az apró részletek közötti különbségek felismerését fejlesztjük, amikor a különböző tárgyakat forma, szín, nagyság szerint csoportosítjuk. A memóriajáték, puzzle, legó szintén ezt az olvasáshoz szükséges készségeket fejleszti. Konzerv és gyümölcsleves dobozokból várat építve megfigyeljük a dobozok megkülönböztető jegyeit. Ezt követi a várostrom, amikor kislabdával azt a dobozt kell eltalálni, amelyiken paradicsom, vagy azt, amelyiken alma van...A célba dobással a szem-kéz koordináció is fejlődik. Patak, vagy tóparton az apák és fiaik kedvenc szórakozása a kacsázás.Szintén ezt a készséget fejlesztjük vele. Az esti beszélgetések,meseolvasás a beszédértés, a szókincs, a fantázia, a kreativitás, a gondolkodás fejlődését eredményezik

Forrás: Kálmán Marianna: Az iskolakezdés előtti nyár

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kedves hozzászóló

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...