Amikor a blogomat indítottam az volt a célom, hogy betekintést nyújtsak a csoportom életébe, napi munkámba.
Segítséget adjak óvónőknek, akik még kezdők és szükségük van egy kis "mankóra", szülőknek, akik szívesen olvasnak nevelésről, problémákról, megoldási lehetőségekről.

Közben teltek az évek és 40 év után a pályám végéhez értem. A mozgalmas évek után nagy lett a „csend” körülöttem, annak ellenére, hogy továbbra is figyelemmel kísértem az óvodai élet változásait. Akkor határoztam el, hogy folytatom a blog írását és az évek alatt összegyűjtött tapasztalataimat, ötleteket megosztom az érdeklődőkkel.

Örülnék, ha a nézelődés mellett az észrevételeiteket is leírnátok.


Rendszeres olvasók

2009. júl. 11.

Szabályjátékok az óvodában 2.



Jól figyelj!


Az óvónő előre megbeszéli a gyerekekkel, hogy futkározhatnak a teremben, de bizonyos szavakra, mit kell cselekedniük. Pl: tapsra fordítsanak hátat az óvónőnek, bumm-ra mindenki leül a földre....Szavak helyett másféle jelzésekkel is irányítható a játék, pl: karfelemelés - megállás, dobbantás - guggolás....Aki eltéveszti a mozdulatot, kiesik a játékból.


Ütögető

A gyerekek körben állnak. Egyikük közülük a "bukta", aki labdát ütöget a földre és a következő mondókát mondja:

Egy előre
Két kettőre
Három hatra
Hat kilencre
Üsd ki tízre,
Bukta!
Az utolsó szóra a gyerekek szaladni kezdenek. A bukta utánuk dobja a labdát, akit eltalál azzal helyet cserél.


Kakukk játék

A gyermekek (madarak) szétszórtan állnak, kört rajzolnak maguk köré (fészek). A kakukknak nincs fészke, várja, hogy elfoglalhasson egyet. A madarak meglátogatják egymást: vezényszóra átfutnak egy másik fészekbe. A kakukk is igyekszik elfoglalni egy fészket. Akinek nem jut fészek, az lesz az új kakukk.


Kertész játék

Minden játékos választ magának egy virágnevet. Székre körbe leülnek, középen áll a kertész és mondja:

Én vagyok a kertész,
nekem kell a nefelejcs!

Helyet cserél a nefelejccsel és most ő mondja:

Én vagyok a nefelejcs,
nekem kell a tulipán!

Helyet cserél vele. Így tovább, mindaddig, míg minden virágra sor nem kerül. Ekkor az utolsó virág a kertészt szólítja, aki felugrik a helyéről és így szól:

Én vagyok a kertész,
nekem kell az egész!

Erre mind felugranak és forognak maguk körül. Közben tapsol egyet a kertész és leül egy székre. A többiek is igyekeznek egy széket elfoglalni. Akinek nem jut hely, annak neve: kóró.
Ugyanezt gyümölcs, zöldség nevekkel is játszhatják.


Csendes, vagy csattos

A játszók kört alkotnak. Egy gyermeknek bekötik a szemét, középre állítják és megkérdezik tőle:

Csendes, vagy csattos?

Ha a válasz csattos, akkor a kör tagjai tapsolnak, körülugrálják a középsőt és a hátát ütögetik.

Ha a válasz csendes, akkor csendben, óvatosan járják körül és megcsipkedik.

Közben a középen álló igyekszik megfogni valakit. Ha sikerül, helyet cserélnek és a játék újra kezdődik.



Kapd el a botot!

A félkörben felállított játékosokat sorban megszámozzuk. Velük szemben egy gyermek botot tart a kezében. Mindenki nagyon figyel, mert egy adott pillanatban elengedi a kezében tartott botot, mond egy számot. A számot viselő játékosnak el kell kapnia a botot, hogy ne essék le a földre. Aztán ő mond egy számot és így tovább, míg minden gyermek sorra nem kerül.


Kerek, de nem alma

A gyermekek félkörben ülnek bekötött szemmel. A játékvezető egyenként adja a tárgyakat (labda, pamut gombolyag, hagyma, paradicsom, barack stb.) az első gyereknek, aki megtapogatja, megszagolja és továbbadja a másodiknak. Így adogatják kézről kézre, míg az utolsóhoz ér, aki érkezési sorrendben leteszi őket maga elé a földre. A játékvezető pedig letakarja egy kendővel. A gyerekek leveszik a kötést a szemükről. A feladat az, hogy felismerjék a tárgyakat és abban a sorrendben nevezzék meg ahogyan kézbe kapták.


Mérges pulyka

Egy nagy kört rajzolunk, ez a mérges pulyka kertje, majd a körbe egy labdát teszünk. Egy gyermek a körbe áll és egy kendővel csapkodja azokat, akik bemerészkednek a kertbe. A körön kívül álló gyermekek az alábbi mondókát mondogatják:

Szebb a páva, mint a pulyka,
szebb, szebb, szebb.
A pulykának rút az orra,
rút,rút, rút.

Ezután igyekeznek a körből kihozni a labdát. Akinek sikerül a labdát kihozni anélkül, hogy a pulyka megütné, az lesz a következő játékban a pulyka.


Ravasz róka

A gyermekek kört alkotnak, behunyják a szemüket. Az óvónő körbe jár, majd megérint egy gyermeket: "Te leszel a ravasz róka!" A gyermekek kinyitják a szemüket és háromszor kérdezik: "Hol vagy te ravasz róka?" A róka idáig hallgat, majd a harmadik kérdés után azt mondja: "Itt vagyok!" és kergetni kezdi a gyerekeket. Többször választhatunk rókát, és mindig megszámláljuk, melyik róka, hány gyereket fogott meg.


Gólya és békák

Egy nagy kört rajzolunk, az a tó. A gyerekek beállnak a körbe, ők a békák. Egy gyermek a körön kívül áll, ő a gólya és az alábbi versikét mondja:

Béka ,béka brekk, brekk
Vasvillával kergetlek!

A mondóka végén a békák kiszaladnak a tóból, a gólya pedig üldözőbe veszi őket. Akit megfog, kiesik a játékból. A békák visszaszaladnak a tóba , a gólya újra kezdi a mondókát. Az a győztes, akit utoljára fog meg a gólya.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kedves hozzászóló

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...