kiskegyed.hu |
Egyre többet halljuk a TV-ben, rádióban, különböző fórumokon, hogy évről, évre nő a tanulási problémákkal küzdő gyermekek száma.
A sikeres tanuláshoz bizonyos pszichikus funkciók és szenzomotoros (cselekvő) képességek megfelelő fejlettségére van szükség.
Pszichikus funkciók:
- vizuális észlelés és megkülönböztetés
- auditív észlelés és megkülönböztetés
- kinesztetikus (mozgásérzékelés)érzékelés
- vizuális és verbális emlékezet
- figyelem
- egyensúlyérzék
- testséma
- finommozgás
- tér és időbeli tájékozódás
- tér-irány észlelés
Mivel a fenti képességek és funkciók fejlődése 3-6 éves korban a legerőteljesebb, ha valamely terület fejlettségével probléma van, ebben a korban fejleszthetők a legeredményesebben.
Milyen intő jeleket kell észrevennünk?
- Rossz ceruzafogás, finommozgási nehézségek - elmaradott rajzszint.
- Megkésett beszédfejlődés.
- Beszédhibák.
- A ritmusérzék zavara.
- Rendezetlen, bizonytalan mozgás.
- Az egyensúly zavara.
- Testséma téri tájékozódási problémák (irányokat nem tud megkülönböztetni, kialakulatlan oldaliság)
- Figyelmetlenség
Nagyon jó, hogy a Nevelési tanácsadó felméri az iskolába készülőket, (nálunk éppen most folyik ez a felmérés) hiszen kiszűrik azokat a gyerekeket, akiknél kisebb lemaradás tapasztalható.
Régóta működik már ez a rendszer és én azt tapasztalom, hogy a szülők is egyre komolyabban veszik a felmérés eredményét. Egyre többen viszik el a fejlesztő foglalkozásokra gyermeküket. Igaz, a törvényi háttér sokat változott.
Változott az óvodai nevelés rendszere is. Nagyobb hangsúlyt kap a képességek fejlesztése, az egyéni foglalkozás, a játékosság biztosítása, a tapasztalatszerzés - tehát egyre nagyobb hangsúlyt kap az életkori sajátosságok mellett az egyéni sajátosságok figyelembe vétele. Sokkal jobb eredményeket lehet így elérni, hiszen játékosan, szinte észrevétlenül fejleszthetők a gyermekek.
Az is nagy előrelépés, hogy ma már nagyon sok óvónő másod diplomásként fejlesztőpedagógus is, így még szakszerűbben tudnak foglalkozni a gyerekekkel. Persze azok is , akik nem rendelkeznek ilyen végzettséggel, tökéletesen el tudják látni a feladataikat. Én azt tapasztalom, hogy a kollégáim mindig készek a fejlődésre, a tanulásra, új módszerek megismerésére, kipróbálására a gyerekekért.
Mit tehetünk a fejlődésben elmaradt gyermekekért az óvodában és otthon? Erről olvashattok legközelebb!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Kedves hozzászóló