A kéz egy olyan játékszer, amely mindig "kéznél" van. Játszhat a gyermekünk a kezével egyedül, a barátjával, de csoportosan is. Ezek a játékok nem igényelnek különösebb szervezést, drága kellékeket, mégis mulatságosak. Ezért a szülők sikeresen alkalmazhatják bulikon is.
Kapd el a botot!
Két gyerek játszhatja. Az egyik két mutatóujja közé fog egy 20-25 cm hosszú botot. Társa- kezét a bot felé helyezve - feszülten figyeli azt a pillanatot, amikor a botot a társa elengedi. Olyan gyorsan kell utána nyúlnia, hogy a bot ne essen le a földre.
Tolvajjáték
Két gyermek játszhatja.
"Tegyél a nyitott tenyeredre egy pénzérmét és nyújtsd előre a kezedet! Társad helyezze rá a kezét a tiedre, a kézfeje legyen a pénzen.
Feladat: hirtelen mozdulattal kezét megfordítani és kikapni a kezedből a pénzt."
Rókacsapda
A játékot hárman játszhatják.
"Készítsetek kötélből hurkot a földön, két oldalról a két vadász fogja meg. A harmadik játékos a róka, aki a hurokba tett csemegét (gesztenye, dió, alma stb.) akarja megszerezni. Olyan gyorsan kell a hurokból az eleséget kikapnia, hogy a vadászok a hurkot ne tudják a karján összerántani. Mindenki ötször próbálkozhat. Az a győztes, akinek többször sikerült kicsennie az ételt."
Kapd el és vedd fel!
A játékot többen játszhatják.
Nem kell hozzá más, csak néhány kavics. A játékosok egymás után játszhatnak. Aki sorra kerül, leteszi maga elé a kavicsokat. Egyet feldob és egyet hirtelen felkap a földről a markába. A lehulló kavicsot is el kell kapnia. Ha sikerül tovább játszhat. Újra feldob egyet és amíg vissza nem esik, markába veszi a földről a második kavicsot. Majd újra feldobja az egyik kavicsot és felszedi markába a harmadikat, és így folytathatja mindaddig, míg újabb és újabb kavicsokat tud a markába felvenni, s az eközben feldobott kavics is a markába hull vissza.
Ujjhúzás
Két gyerek játszhatja, asztalnál ülve. Begörbített mutatóujjaikat összeakasztják. Mindkettőnek az a célja, hogy a másik ujját kiegyenesítse. Az győz, akinek ez sikerül.
Ujjhúzás
"Állva játsszátok, úgy, hogy közöttetek egy vonal legyen a földön. Jobb lábaitokat helyezzétek egymás mellé, ezek nem mozdulhatnak el a játék során. Görbítsétek be mutatóujjaitokat, akasszátok össze és próbáljátok egymást áthúzni a vonalon! Akinek sikerül az a győztes!"
Ujjböködős
"Rajzoljatok a földre egy kört, majd álljatok a körbe fél lábon. Mutatóujjatokkal böködve próbáljátok egymást az egyensúlyi helyzetből kimozdítani. Egy kézzel lehet bökdösni, a másikat tegyétek hátra. Aki leteszi a lábát, vagy kilép a körből, az a vesztes."
Vedd fel a sapkát!
"Álljatok egymás mellé, lábatok érjen össze és fogjátok meg egymás kezét. Tegyetek magatok mellé egy-egy sapkát, elérhető távolságra. Annyira kell társatokat elhúzni, hogy a sapkát fel tudjátok venni. Az a győztes, akinek először kerül fel a sapka a fejére."
Told ki a körből!
"Rajzoljatok egy akkora kört, hogy mindannyian beleférjetek.
A cél: kitolni egymást a körből. Lökdösődni nem szabad. Az esik ki a játékból, akinek az egyik lába a körön kívül kerül."
Húzd a körbe!
"Ha egy nagy kört rajzoltok, az egyik csapat elhelyezkedhet a körön kívül, a másik a körön belül. A körön kívül állók igyekeznek a körből ki-, a belül állók pedig a körbe berántani ellenfeleiket. Az a csapat nyer, amelyiknek tagjai közül többen nyerik a páros viadalt."
Két gyerek játszhatja. Az egyik két mutatóujja közé fog egy 20-25 cm hosszú botot. Társa- kezét a bot felé helyezve - feszülten figyeli azt a pillanatot, amikor a botot a társa elengedi. Olyan gyorsan kell utána nyúlnia, hogy a bot ne essen le a földre.
Tolvajjáték
Két gyermek játszhatja.
"Tegyél a nyitott tenyeredre egy pénzérmét és nyújtsd előre a kezedet! Társad helyezze rá a kezét a tiedre, a kézfeje legyen a pénzen.
Feladat: hirtelen mozdulattal kezét megfordítani és kikapni a kezedből a pénzt."
Rókacsapda
A játékot hárman játszhatják.
"Készítsetek kötélből hurkot a földön, két oldalról a két vadász fogja meg. A harmadik játékos a róka, aki a hurokba tett csemegét (gesztenye, dió, alma stb.) akarja megszerezni. Olyan gyorsan kell a hurokból az eleséget kikapnia, hogy a vadászok a hurkot ne tudják a karján összerántani. Mindenki ötször próbálkozhat. Az a győztes, akinek többször sikerült kicsennie az ételt."
Kapd el és vedd fel!
A játékot többen játszhatják.
Nem kell hozzá más, csak néhány kavics. A játékosok egymás után játszhatnak. Aki sorra kerül, leteszi maga elé a kavicsokat. Egyet feldob és egyet hirtelen felkap a földről a markába. A lehulló kavicsot is el kell kapnia. Ha sikerül tovább játszhat. Újra feldob egyet és amíg vissza nem esik, markába veszi a földről a második kavicsot. Majd újra feldobja az egyik kavicsot és felszedi markába a harmadikat, és így folytathatja mindaddig, míg újabb és újabb kavicsokat tud a markába felvenni, s az eközben feldobott kavics is a markába hull vissza.
Ujjhúzás
Két gyerek játszhatja, asztalnál ülve. Begörbített mutatóujjaikat összeakasztják. Mindkettőnek az a célja, hogy a másik ujját kiegyenesítse. Az győz, akinek ez sikerül.
Ujjhúzás
"Állva játsszátok, úgy, hogy közöttetek egy vonal legyen a földön. Jobb lábaitokat helyezzétek egymás mellé, ezek nem mozdulhatnak el a játék során. Görbítsétek be mutatóujjaitokat, akasszátok össze és próbáljátok egymást áthúzni a vonalon! Akinek sikerül az a győztes!"
Ujjböködős
"Rajzoljatok a földre egy kört, majd álljatok a körbe fél lábon. Mutatóujjatokkal böködve próbáljátok egymást az egyensúlyi helyzetből kimozdítani. Egy kézzel lehet bökdösni, a másikat tegyétek hátra. Aki leteszi a lábát, vagy kilép a körből, az a vesztes."
Vedd fel a sapkát!
"Álljatok egymás mellé, lábatok érjen össze és fogjátok meg egymás kezét. Tegyetek magatok mellé egy-egy sapkát, elérhető távolságra. Annyira kell társatokat elhúzni, hogy a sapkát fel tudjátok venni. Az a győztes, akinek először kerül fel a sapka a fejére."
Told ki a körből!
"Rajzoljatok egy akkora kört, hogy mindannyian beleférjetek.
A cél: kitolni egymást a körből. Lökdösődni nem szabad. Az esik ki a játékból, akinek az egyik lába a körön kívül kerül."
Húzd a körbe!
"Ha egy nagy kört rajzoltok, az egyik csapat elhelyezkedhet a körön kívül, a másik a körön belül. A körön kívül állók igyekeznek a körből ki-, a belül állók pedig a körbe berántani ellenfeleiket. Az a csapat nyer, amelyiknek tagjai közül többen nyerik a páros viadalt."