Rendszeres olvasók

2011. aug. 30.

Mozgás és értelmi fejlődés


A mozgásfejlődés szoros kapcsolatban áll az idegrendszer érésével, mely biztosítja az értelem fejlődését is. Ha a mozgásfejlődés bármely szakasza kimarad, vagy nem gyakorlódik be kellőképpen, akkor az érzékelő és irányító központok nem fejlődnek megfelelően.
Az újszülött ösztönös mozgásmintákkal rendelkezik. Ilyen pl.a szájkörnyéki reflexek. Csak később, az idegrendszer érésének eredményeképpen alakulnak ki újabb mozgástípusok, amelyek végül elvezetnek a járáshoz.
A csecsemő életében a mozgás fejlődésének meghatározott rendben kell történnie. Nem jó, ha kimarad egy-egy fázis, pl.: a kúszás, vagy a mászás. Az sem jó, ha a fázisok felcserélődnek. Előfordul, hogy az anyukák elbizonytalanodnak, ha a gyermekük később fordul hasra, mint az ismerősük gyermeke. Esetleg versengés is kialakulhat, kinek a gyermeke mászik, vagy áll fel hamarabb. Időben egyéni eltérések lehetnek, de a lényeg az, hogy a mozgásfejlődésnek meghatározott rendje van és ha valami kimarad, annak legtöbbször oka van.

A mozgások kivitelezésében a nagyagykéreg, a kisagy és a vesztibuláris rendszer működése játszik fontos szerepet. A szakemberek a mozgásminták megléte, vagy hiánya alapján következtetnek az idegrendszer épségére, illetve sérülésére.

A testi, lelki, szellemi fejlődés csecsemő és kisgyermekkorban egymástól el nem választhatóan halad.

Lássuk a fejlődési szakaszokat:

6-8 hetes korban: Hangra figyel, fejét édesanyja felé fordítja. Kezével, lábával aktívan dolgozik, kapálózik.
3-4 hónapos korban: Ha beszélnek hozzá, odafigyel. Kezd gőgicsélni. Fejét emeli, a hang és fény felé fordítja. Hasra fektetve a fejét megtartja Törzsével próbálja az oldalirányú fordulást. Kezével, lábával aktívan mozog.
4-5 hónapos korban: Karban tartva a fejét egyenesen tartja. Hátáról oldalra fordul. Hason fekve nézelődik, játszik a kezével, tárgyakat a szájába vesz.
5-6 hónapos korban: Hangosan nevet, gőgicsélése  egyre kifejezőbb. Lábával játszik, mindent a szájába vesz. Megtanul hátról hasra fordulni, de kezdetben a kezét gyakran maga alatt hagyja és akkor sír. Később hason fekve a karjára támaszkodik, mellkasát felemeli. Tárgyakat két kézzel ragad meg.
6-7 hónapos korban:  A hasáról a hátára fordul és vissza. Kúszik. A tárgyakat egyik kezéből a másikba teszi.
7-8 hónapos korban: Könnyedén hempereg, ez a mozgás nem jelent már gondot, nehézséget.Négykézlábra áll és hintázik. Kúszva, vagy gurulva  helyét változtatja. Tárgyakat ütöget.
9-10 hónapos korban: Négykézláb mászik, feltérdel, kezeit használja. Környezetét megismeri, a személyeket  megkülönbözteti. szótagokat utánoz.
10-11 hónapos korban: Négykézláb állásból oldalra kiül, kapaszkodva feláll, rugózik, le tud ülni. tárgyakat egymásba tesz. Célszerű ivásnál a poharat, evésnél a kanalat használni.
12-13 hónapos korban: Kapaszkodva feltérdel, feláll. Oldalra lépeget. tárgyakért lehajol, felveszi, közben kapaszkodik.Sok mindent megért. Mivel biztosan ül már, megkezdhető a szobatisztaságra szoktatás.
14-15 hónapos korban: Kapaszkodás nélkül áll, széket tologat. tárgyakat egymásba rak, épít.
16-18 hónapos korban: Legkésőbb ebben a korban elindul.
18-24 hónapos korban: Kialakul a biztos járás. Tárgyakra fel és lemászik, lépcsőn segítséggel közlekedik.

Mi a mi feladatunk felnőtteknek?
Segíteni, támogatni a már ismert mozgásformák gyakorlását, de soha nem erőszakosan.Kedves szóval, játékosan, szeretetteljes bánásmóddal.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kedves hozzászóló

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...