Rendszeres olvasók

2009. jún. 3.

Tanulási zavarok









Évről-évre egyre több azoknak a gyerekeknek a száma, akik az iskolában nem úgy teljesítenek, ahogyan azt elvárnák tőlük.

Ilyenkor sok szülő egy kicsit tanácstalan:
  • Mi is a baj pontosan a gyerekemmel?
  • Mi az a tanulási zavar, részképességzavar, diszlexia és a többi?
  • Pontosan mit is jelentenek?
  • Melyik a legsúlyosabb eset?
Íme egy összefoglaló Pinczésné Dr Palásthy Ildikó könyve alapján, ami egy kicsit segíthet a jobb megértésben.

A tanulási nehézség átmeneti jellegű. Az okok megszűnésével a tanulási nehézség is
megszűnik.

A tanulási zavar típusai:

I. Részképességzavarok

Részképességeknek a komplex teljesítmények (olvasás, írás, számolás) kivitelezését lehetővé tevő kognitív (megismerésre vonatkozó) és motoros (mozgással összefüggő) funkciókat nevezzük.

A kognitív funkciók zavarai


1. A percepció (észlelés) zavarai.Ezzel a problémával küzdő gyerekek kifogástalanul látnak, hallanak, érzékszerveik épek.
A problémát az okozza, hogy az érzékszerveken keresztül beérkező információk értelmezése pontatlan, hibás. Ezek a gyerekek kifogástalanul látnak, hallanak, érzékszerveik épek.
  • Az egyensúlyrendszer zavarai. Pl.: fél a féllábon állástól, fára mászástól.
  • Az auditív (hallás) rendszer zavarai. Pl.: nem tudja melyik irányból jön a hang, nem képes a hangokat magasságuk, mélységük, zöngésségük alapján megkülönböztetni. nem tud összeolvasni
  • A vizuális (látás) rendszer zavarai Pl.: nehezen tud betűket alak, forma, méret szerint megkülönböztetni.
  • Taktilis (tapintás) - kinesztetikus (saját test, testhelyzet) Pl.: erősen kell őt fogni, pontatlanul észleli saját testhelyzetét.
2. Figyelemzavar
  • Figyelme könnyen elterelhető
  • Hullámzó, ingadozó intenzitású
3. Emlékezeti problémák
A gyermek számára gondot jelent szavak, mondatok, utasítások tárolása és felidézése.

4. A gondolkodás zavara

Nehézséget jelent:
  • a relációk megfordíthatóságának felismerése
  • a rész-egész, bennfoglalás, ok-okozati összefüggések felismerése
  • téri,idői soralkotás

A motorikum zavarai

1. Az izomtónus zavarai

  • túl alacsony az izomzat feszültségi állapota (mozdulatai erőtlenek, fárasztja a mozgás)
  • túl magas az izomzat feszültségi állapota
2. A nagymozgások zavarai
  • rosszul integrált reflexek
  • zavarok a testtartás-, állás-, egyensúly reakciókban (ügyetlen, bizonytalan mozgásos játékokban, sporttevékenységekben)
3. A finommotorika zavarai
Remegés, görcs, nem tud fütyülni, nyelvével csettinteni, képtelen tekintetét rögzíteni, tárgyat követni.

4. A cselekvés tervezésének és irányításának zavarai
  • fejletlen testséma
  • bizonytalanság a jobb-bal irányokban
  • kezek, lábak diszharmonikus mozgása pl járás közben
  • motoros gátoltság
  • motoros hiperaktivitás
II. Komplex tanulási zavarok

1. Diszlexia (olvasási zavar)
2. Diszgráfia (írászavar)
3. Diszkalkulia (matematika tanulás zavara)

III. A viselkedés, énkép, önértékelés területén mutatkozó zavarok
  • alacsony toleranciaszint
  • hibás önértékelés
  • szorongás
  • érzelmi labilitás
  • nehéz beilleszkedés




2 megjegyzés:

  1. Szia Márti! Örülök, hogy benéztél hozzám, én is bekukkantottam a blogodba. Nem látszik hogy kezdő vagy, teljesen profin megcsináltad a bemutatkozást és a szakmai a nyagokat is! Legyen szép nyarad, pihend ki magad és számíts rám, az olvasóid között!

    VálaszTörlés
  2. Köszi Edit, örülök Neked!
    Várom a következő bejegyzésedet!
    Márti

    VálaszTörlés

Kedves hozzászóló

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...