Ami igazából nem is paraván, csak egy doboz amit jó élénk színűre festettem. Remélhetőleg felfigyelnek majd rá a legapróbbak, ha megmutatom nekik, mit lehet vele játszani.
A bábozás is játék, amit a gyerekek szabadon választhatnak, akkor játszanak a bábokkal, amikor kedvük van hozzá. Persze a feltételeket biztosítani kell hozzá: paraván, bábok és a legfontosabb a bábos élmény.
Itt is érvényesül az utánzás, az óvónő bábjátéka után a gyerekek is kedvet kapnak a bábozáshoz.
A piciket még a bábok mozgatása ragadja meg, nem túl lényeges számukra a báb. Az azonban lényeges, hogy könnyen tudják mozgatni a bábokat. Ilyenek lehetnek a síkbábok, fakanál bábok, csutkabábok, amiket könnyen marokra foghatnak és kedvükre mozgathatnak. A kesztyűbáb mozgatására ők még képtelenek. Játékukban nincs történés, még nagyon beszéd sem. Ilyenkor általában csak köszöngetnek a bábokkal. Az sem lényeges számukra, hogy elbújjanak a paraván mögé. A kicsiknél azt figyelhetjük meg, hogy szeretik látni a bábujukat, (nem emelik túl magasra) és a társaikat.
A nagyobbak, középsős kor körül már kaphatnak méretüknek megfelelő kesztyűbábot. 4-5 éves korban a bábokkal már verset mondanak, énekelnek, majd eljutnak egy jól ismert mese eljátszásához. Kezdetben csak néhány mondatból áll a mese, kevés a párbeszéd, sokszor leállnak, megbeszélni valamit, egymás szerepébe beleszólnak ("nem azt mondta a kutya..."), vagy eszközt keresnek és utána folytatják a mesét. Igazából még nem látják át teljesen a mesét.
Aztán ahogy telik az idő, tovább csiszolódik a játék és a nagycsoportosok már teljesen önállóan képesek az ismert mese eljátszására. Megoldják a szervezést, előkészítik a paravánt, kiválasztják a bábokat, elosztják a szerepeket és az óvónő játékát leutánozva elbábozzák a mesét. Ha, jól sikerült, akkor napokon keresztül többször is, sokszor saját ötletekkel bővítve a történést. A nagyoknál már az is előfordul, hogy nem az óvónő játékát utánozzák, hanem saját élményüket játszák el, rögtönöznek. Na, ilyenkor sok minden kiderülhet.... Nálunk is volt erre példa.
A szakirodalomban sokat olvashatunk a bábozás fejlesztő hatásáról, az óvodai élet valamennyi területén alkalmazhatjuk. Nálunk a beszoktatás alatt nélkülözhetetlen. Van egy "Kormika" cica bábunk, aki nagyon sok gyermeket vigasztalt már meg. A félénk, visszahúzódó gyerekek is,bábbal a kezükben megszólaltak.
Érdemes minél többször elővenni a bábokat!
Köszönöm, hogy leírod a véleményedet!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Kedves hozzászóló