Rendszeres olvasók

2011. máj. 1.

Magyar Gábor mozgáskotta módszere


A mozgáskotta módszer alkalmazása óvodánkban



Magyar Gábor által kifejlesztett komplex mozgás- és személyiségfejlesztő módszerről legelőször egy Pek-torna napon hallottunk Budapesten. A Pek-torna napok évente kerülnek megrendezésre, ahol a tanfolyamot végzett kolleganőkkel megbeszéljük eredményeinket, tapasztalatainkat, ötleteket cserélünk egymással. 2006-ban egy ilyen Pek-torna napon pillanthattunk be Magyar Gábor módszerébe  nem csak elméletben, hanem a gyakorlatban is. Már akkor éreztük, hogy egy remek, új módszerre találtunk, amit jó lenne az óvodánkban is alkalmazni a Pek-torna mozgásfejlesztő program mellett, illetve azzal együtt. Ekkor azonban még a pénz hiány miatt nem gondolhattunk az eszközkészlet megvásárlására.

Így lelkesen folytattuk tovább a Pek-tornát, mely speciális mozgásfejlesztő eszközeinek segítségével (Thra-Band labda, Over-Ball labda, Ayres terápia eszközei) a gyermekek személyiségének komplex fejlesztését, helyes testtartás, és differenciált mozgásformák kivitelezését biztosítják. Nagyon sokat próbálkoztunk, kísérleteztünk, hogy minél eredményesebben tudjuk beépíteni a program anyagát (a testnevelés, mozgásterápia, fejlesztő pedagógia, gyógytestnevelés módszereit és gyakorlatát) mindennapjainkba. A sok munka, tanulás meghozta a gyümölcsét, mert képessé váltunk arra, hogy idejében felismerjük a beilleszkedési, funkciózavarokkal, tartáshibákkal, mozgáskoordinációs zavarokkal küzdő gyermekek problémáit. A prevenció nagyon fontos feladat a számunkra.

2009-ben pályázat útján óvodánk két csoportjában (nálunk és a Maci csoportban) bevezetésre került a kompetencia alapú óvodai programcsomag. Ennek keretében 2010-ben nyílt lehetőségünk a Mozgáskotta eszközrendszerének megvásárlására.

A két mozgásfejlesztő programot egymást kiegészítve alkalmazzuk óvodánkban.

A Mozgáskotta módszer jól beilleszthető a Pek-torna mozgásanyagába, mert:
  • A korosztály mindkét programban azonos (3-7 éves gyermekek)
  • Mindkettő komplex fejlesztő program (emlékezet, ritmus, térérzékelés, figyelem, beszédfejlesztés, megfigyelés, képzelet, fogalmi gondolkodás előkészítése, matematikai nevelés, problémamegoldó gondolkodás fejlesztése, környezeti nevelés)
  •  Tervszerű és hatékony eszközöket biztosítanak a pedagógusoknak
  • Alkalmazkodnak a kisgyermekek testi és pszichológiai sajátosságaihoz
  • Játékos módon fejlesztik a gyermekek testi és értelmi képességeit. Észrevétlenül fejlődnek!
  • Élményt, örömöt, felszabadulást, kreativitást nyújtanak.
  • Más eszközökkel jól kombinálható mindkét módszer.
  • Játékként élik meg a gyerekek
Forrás: Pektor Gabriella

A Mozgáskottában használt eszközök segítségével könnyebbé válik a:
  • Szín, forma, alakfelismerés
  • Oldaliság (jobb-bal láb)
  • Számolási készség, számfogalom megszilárdulása
  • A mozgások időbeli jegyeinek kialakítása, pontosabb szabályozása
  • Zenei ütemhangsúly kiemelése
Forrás: Pektor Gabriella

A Mozgáskotta módszer megjelenése napirendünkben:
  • Délelőtti játékidőben szabad mozgásként
  • Testnevelés foglalkozások elemeként (mindhárom korcsoport)
  • Nagycsoportosok testnevelés foglalkozásán önálló anyagként
  • Pek-torna foglalkozások részeként


2011. ápr. 30.

Pektor Gabriella mozgásfejlesztő programja

PEK-TORNA                                      



A mozgásfejlesztő program megalkotója Pektor Gabriella – tanító, gyógytestnevelő, sportrekreáció edző.
A tanfolyamát 2005-ben végeztük el és azóta e program szerint dolgozunk. A mozgást kiemelt feladatnak tartjuk óvodánkban.

Miért a mozgásra fektetjük a legnagyobb hangsúlyt?
Mert, minden szülő, (mi is)  azt szeretné, hogy a gyermeke okos, értelmes, kiegyensúlyozott, vidám, talpraesett emberré váljon. Ehhez az idegrendszerét kell fejleszteni. Ennek pedig ősidők óta a leghatékonyabb módszere a mozgás.

Törekszünk arra, hogy minden gyermek nap, mint nap részesüljön a mozgás örömében. Célunk a komplex fejlesztés mozgásos tevékenységeken keresztül, mely alapja az egészség megőrzésének, a testi-lelki harmónia kialakulásának.

Komplex fejlesztésen értjük:

  • Testi nevelés
Napjainkban a rohanó életforma, a megváltozott életkörülmények hatására egyre több a lábstatikai rendellenességekkel, tartáshibákkal,  kezdődő mellkasi és gerinc deformitásokkal küzdő gyermek, már óvodás korban is. Nevelési programunkban elsődleges a megelőzés, melyet a mozgásfejlesztő program mozgásanyagával valósítunk meg.

  • Értelmi nevelés
A mozgás segíti az értelmi képességek fejlődését is: figyelem, emlékezet, gondolkodás stb. Erősíti a gyermekek cselekvő és feladatmegoldó képességeit, a térben és időben történő tájékozódást, a helyzetfelismerést. Minden gyermek más, éppen ezért más fejlesztést igényel. Olyan játékos mozgásanyagokat gyakorolhatnak a gyerekek (akár személyre szabottan), melyek eredményeképpen magabiztosan vesznek részt vizuális, matematikai, irodalmi, zenei, környezeti nevelés feladatainak megoldásában. A mozgás, a játék nem csak öröm a gyermekek számára, hanem a sok ismétlés hatására fejlődik a „buksijuk”, az idegrendszerük. Mi felnőttek pedig tudjuk, hogy ezzel az iskolai életre is felkészítjük őket, hiszen, ha fejlődik a ritmusérzékük, ez segíti majd a szótagolást, a térérzékelés az írást, a szemmozgás az olvasást.

  • Érzelmi nevelés
Óvodánkban az érzelmi nevelésre is nagy hangsúlyt fektetünk. A gyermekek örömmel használják a mozgásfejlesztő eszközöket: Thera-Band labdák, Over-Ball labdák, finommozgást segítő játékok, kötelek stb.
A közös tevékenységekben fejlődnek a társas kapcsolatok, az egymáshoz való alkalmazkodás képessége. Így válnak egymásra odafigyelő, vidám, aktív, nyitott, érzelmileg kiegyensúlyozott gyermekekké.

A Pek-torna mozgásfejlesztő program összetevői:

  • Alapgyakorlatok
  • Nagylabda gyakorlatok
  • Lábtorna
  • Masszírozás
  • Finommozgást fejlesztő gyakorlatok
  • És a hozzájuk kapcsolódó játékok

A program ismereteit, (mozgásterápia, fejlesztőpedagógia, gyógytestnevelés, gondolkodtató testnevelés) beépítettük mind a testnevelés foglalkozások anyagába, mind pedig a szabad mozgás lehetőségeinek sorába. Valamennyi csoportban, minden nap a program más-más tevékenységi területe jelenik meg.


2011. ápr. 15.

Finommozgás


 A 3-6 éves gyermek lételeme a mozgás, csúszás, mászás, ugrás, futás játékos keretek között. Csoportunkban nem csak a nagymozgásos játékok kedvelik a gyerekek, hanem a finommozgást fejlesztő játékok is.
Két újabb játékot készítettünk:

1. Kroko etetés. A krokodil fejeket tojástartóból készítettük. Feladat: csipesszel ételt (apróra vágott szivacsot) rakni a krokó szájába.



2. Béka és legyecske. Papírtálcát használtunk a készítéshez. Feladat: A zsinór mozgatásával kapja be a legyet a béka. (mindkét kéz ujjainak mozgatására szükség van)

Mindkét játékot nagyon élvezik a gyerekek. Már versenyt is rendeztünk.


2011. ápr. 2.

Kísérlet


A különféle kísérleteket nagyon élvezik a gyerekek a csoportomban. A minap az egyik kisfiú izgatottan érkezett az óvodába.
"Tudok egy kísérletet!" - mondta. Persze azonnal kipróbáltuk! (Azóta is sűrűn játsszák a gyerekek)
Nagyon szellemes, ajakmozgást segítő kísérlet, játék. Én nem ismertem! Csak egy meggyújtott gyertya kell hozzá, na és öt játékos.

Ferde szájú család

A ferde szájú család egész nap dolgozott, a nagypapa, a nagymama, a fiú unoka, a kislány unoka. Estére el is fáradtak, készülődtek a lefekvéshez. Előtte azonban el kellet fújni a gyertyát. Legelőször a nagypapa próbálkozott: a felső ajkát előre tolva fújt,
a nagymama az alsó ajkát  előre tolva fújt,
a fiú unoka jobb oldalra húzott ajkakkal fújt, 
a lány unoka balra húzott ajkakkal fújt.
Egyiknek sem sikerült. Akkor áthívták a szomszédot, aki ajkait csücsörítve elfújta a gyertyát.

Hát, nem aranyos?

2011. márc. 27.

Időjárás jelző


A napokban egy csodálatos időjárás jelzőt készített a karbantartónk. Ha kinézünk az ablakon, azonnal látjuk "merről fúj a szél".

Sokat tud a kis szerkentyű:
  • meghatározhatjuk az égtájakat,
  • a szélkakas forgása megmutatja a szél irányát,
  • a hőmérő segítségével leolvashatjuk a hőmérsékletet,
  • egy műanyag edénykében mérhetjük a csapadék mennyiségét,
  • a széllapátok jelzik a szél erősségét
  • és végül a szél erősségét "halljuk" is a szélcsengő segítségével.


2011. febr. 26.

Kísérletek hóval, vízzel, jéggel 1.

A téli témakörökhöz hozzátartoznak a kísérletek hóval, vízzel. Egyszerű dolgokra kell gondolnotok, melyeket otthon is elvégezhettek a gyerekekkel. Az a tapasztaltuk, hogy a gyerekeket nagyon érdeklődőek voltak és minden tevékenységbe aktívan bekapcsolódtak.

  • Mi süllyed és mi úszik a vízen? - a vízasztalba különféle tárgyakat teszünk, megfigyeljük melyik süllyed el és melyik úszik.
  • Mennyi idő alatt olvad el a hó a szobában?
  • Mely anyagok oldódnak a vízben? - vízbe teszünk kávét, kakaót, cukrot, olajat, mézet, citromlevet, temperát, stb. Kevergetjük, megfigyeljük mi oldódik fel a vízben és mi nem. Vajon miért?
  • Különböző méretű és formájú edényekbe vizet fagyasztunk - Melyikbe fagy be hamarabb a víz, miért?
  • Vízbe sok sót teszünk, elsüllyednek a tárgyak?
  • Jégdíszeket készítünk és felrakjuk a fákra.
  • Vizsgáljuk a hó szennyezettségét.
  • Jégtömböket szívószállal fújunk. Mi történik? Miért?
  • A víz halmazállapot változásai - megfigyeljük a forrást, a gőzt, a lecsapódást.

Forrás: csoportunk blogja: magocsiovi.blogspot.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...