Oldalak

2011. júl. 26.

Ősszel iskolás lesz....


A "Tappancs" újságban olvastam Kálmán Marianna szakpszichológus iskolakezdés előtti nyárra vonatkozó tanácsait. Az Ő gondolatait osztom meg veletek.

Az iskolakezdés előtti nyár izgalommal, várakozással teli időszak szülőnek, gyereknek egyaránt. Az iskolára készülés mellet a legfontosabb a felhőtlen kikapcsolódás.
Ebben a korban a játék segítségével tanulnak, fejlődnek a gyerekek.Milyen játékok kínálkoznak a nyári hónapokban?
  • A játszótéren továbbra is a kedvenc a hinta, libikóka, a mászóka. Hintázik, labdázik, futkos, bújócskázik, közben a nagymozgásokkal megtapasztalja gyermekünk a testhatárait és az idegsejtek differenciálódása is tovább folytatódik. A mozgás közben gyakorolja a téri irányok, a jobb, bal irányok azonosítását. Játékosan rögzíthetjük ezeket a készségeket: dobd ide a jobb kezeddel a labdát, rúgd a bal bal lábaddal...Ha téveszti az irányokat, rajzolhatunk a a bal kezére szívecskét (bal oldalon dobog a szívünk - ezt meg is mutatjuk), vagy a jobb kezét jelöljük meg egy kis szalaggal, karkötővel.
  • Esős napokon előkerülhet a papír és a ceruza.Színezéssel, apró pontok összekötésével fejlődik az író-rajzoló mozgás. Érdemes háromszög alakú ceruzát használni, amit könnyen meg tudnak fogni. A síkban történő tájékozódás alakítása is a papírlapon történik. Nagyon szeretik a gyerekek, ha együtt készül egy rajz. Készítsünk  közösen egy képet, közben mondjuk is, hová, mit rajzolunk. Középre egy házat, fölé egy napocskát. A ház bal oldalán egy fa nőtt, a fa alatt két gomba. A nap mellett, a jobb felső sarokban egy felhő van, alatta egy tulipán. A tulipán és a ház között egy kiskutya ugat....A lapon történő balról jobbra tartó haladási irányt gyakoroljuk képsorok kirakásával, vagy színes építőkockákból történő sorozatok építésével. A kerítésfestés játék is ezt a készséget fejleszti: ehhez kipróbálhatjuk a színes számolópálcika készletet. Megkérjük a gyereket, hogy folytassák a sort: piros, kék, sárga, piros, kék....Miután kirakták a sorozatot, visszakérdezünk: melyik az első, mi áll a sor végén, mi következik a sárga után? Ez a játék a szabályalkotási, a szabályfolytatási készséget is fejleszti.
  • A szabadban gyűjtögethetünk terméseket, kavicsokat, ágakat. Ezeket egy kis zsákba téve tapintás útján kell felismerni. Nehezíthetjük a játékot úgy, hogy nem lehet kimondani a tárgy nevét, csak a tulajdonságait: szögletes, szúrós, érdes, picike, kemény... A tapintás és a formaérzék mellet a szókincs is bővül. A hallásfigyelem fejlesztése is történhet a szabadban. Megkérjük a gyermeket, hogy nekünk hátat fordítva találja ki, hogy minek a hangját hallja: üvegből öntsünk vizet, gyújtsunk meg egy gyufát, fújjunk fel egy léggömböt.....A látás utáni észlelést, az apró részletek közötti különbségek felismerését fejlesztjük, amikor a különböző tárgyakat forma, szín, nagyság szerint csoportosítjuk. A memóriajáték, puzzle, legó szintén ezt az olvasáshoz szükséges készségeket fejleszti. Konzerv és gyümölcsleves dobozokból várat építve megfigyeljük a dobozok megkülönböztető jegyeit. Ezt követi a várostrom, amikor kislabdával azt a dobozt kell eltalálni, amelyiken paradicsom, vagy azt, amelyiken alma van...A célba dobással a szem-kéz koordináció is fejlődik. Patak, vagy tóparton az apák és fiaik kedvenc szórakozása a kacsázás.Szintén ezt a készséget fejlesztjük vele. Az esti beszélgetések,meseolvasás a beszédértés, a szókincs, a fantázia, a kreativitás, a gondolkodás fejlődését eredményezik

Forrás: Kálmán Marianna: Az iskolakezdés előtti nyár

2011. júl. 10.

Nyári időtöltések 7.

Nagyon szeretik a gyerekek a "kuckó" mindenféle formáját. 




Ilyenkor nyáron az udvaron is készíthetünk kuckókat nagyon egyszerűen. A legegyszerűbb, amit fenn a képen láttok, ez egy fél sátor. (A lepedő két végét a korláthoz, másik két végét padhoz kötöttük.) Persze az ügyes apukák készíthetnek igazi sátrakat is nádból, kukoricaszárból.
Az ilyen kuckókban babázhatnak, könyveket nézegethetnek, társasjátékozhatnak. Ha elég nagy a kuckó, asztalt, széket is tehetünk be, így főzhetnek, barkácsolhatnak, akármi mást,  amihez éppen kedvük van. Akár indiánok is lehetnek, bár ezt a játékot akkor jó játszani, ha többen vannak. Kifesthetik magukat, fejdíszeket készíthetnek. Mi télen papírból készítettünk indián fejdíszeket, mert nem volt madártollunk. A papírból készült tollakat kiszínezték, olyan volt, mint az igazi. Napokig nagyon jót játszottak vele!
Különösen a kislányok szeretnek mindenféle szalagot, kendőt, gyöngysort és mindent, amit találnak magukra aggatni. És miért ne tehetnék? A kuckó akkor már a hercegnő otthona lesz.

A lehetőségek tára korlátlan!

Felmerül a kérdés, miért szeretnek az óvodás korúak  kuckóban játszani?

A játék valóságszerű, de nem valóságos. A játékban minden megtörténhet, nincsenek idő és térbeli korlátok. Sok minden megtörténhet egy helyen (egyik pillanatban eteti a babáját, a következő pillanatban már a cirkuszban van), de térben szétszórva is lefolyhat a játék. Többnyire azonban a játékot térbeli zártság jellemzi. Ezért szokták székekkel, leporellókkal körbe keríteni magukat. A nagy térből kikerítik a "játék világát".
Sokszor persze csak jó elhúzódni, megpihenni egy nyugodt kis kuckóban.


NÁLATOK VAN KUCKÓ AZ UDVARON,VAGY A SZOBÁBAN?


2011. júl. 9.

Nyári időtöltések 6.



Az árnyékkal játszhatunk is.
  • Krétával körbe rajzolhatjuk különféle tárgyak, vagy egymás  árnyékát. Időnként ismételjük meg. Hogyan változik az árnyék? Ha rossz az idő a szobában kifeszített lepedő mögött árnyjátékot játszhatunk, amihez egyszerű síkbábokat is készíthetünk.
  • Készíthetünk egyszerű napórát. Földbe szúrt pálcika árnyékát minden órában megjelöljük. Mikor a leghosszabb a pálcika árnyéka?
  • Megpróbálhatunk rálépni a saját árnyékunkra. Sikerül?
  • Örök játék a fénytükrözés, nem csak tükörrel. Próbálgassuk, melyik tárgy a legalkalmasabb erre a játékra! Különféle jeleket is kitalálhatunk.

ÍRJ TE IS EGY JÁTÉKOT!

Nyári időtöltések 5.



Még mindig a vízről.
Végre nem kell félni, hogy megfáznak a lurkók, szabad pancsolni és szabad vizesnek lenni!
  • A medencében fürödhetnek, ez önmagában is élvezetes szórakozás a nagy melegben. A vízben csúszhatnak, mászhatnak, lépegethetnek a kezükön minden irányba. Bedughatják a fejüket a vízbe - ezt nem meri megtenni minden gyermek. Ősszel, amikor úszni jártunk a gyerekekkel, elég nehéz volt rávenni őket erre. A víz alatti buborékolással pedig csak néhányan próbálkoztak meg.
  • A vízben . mezítláb lépegethetnek kavicson. Érezhetik, milyen könnyű a testük - lebeghetnek a vízen. Észrevehetik, hogy mi süllyed el a vízbe és mi nem. Vajon miért?
  • Méricskélhetnek, játékosan ismerkedhetnek az edények űrtartalmával. A töltögetés csukott szemmel még izgalmasabb!
  • Szívószállal buborékot fújhatnak a vízbe. érdekes figyelni, hogyan pezseg a víz. Ha csak a víz felszínét fújják, figyelhetik a hullámok mozgását  (légzőgyakorlatnak is nagyon jó).
  • Labdázhatnak pingponglabdával, szivacslabdával, vízzel töltött lufival. Van amelyik elsüllyed? Miért?
  • Pecázhatunk - kislabdákat hálóval.
  • Vízipisztollyal spriccelhetnek. Megfelel egy jól kimosott mosószeres flakon is. Mintákat, labirintusokat készíthetnek vele az aszfaltra. Jó móka a vizes kéz és lábnyomat készítése. Kié a kisebb, kié a nagyobb? (összehasonlítás).
  • Vízipisztollyal célozhatnak égő gyertyára, természetesen  felügyelet mellett.
  • Igazán szép homokvárat  csak vizes homokból lehet építeni. A várárkot feltölthetjük vízzel. Ha az árkot kibéleljük nylonnal a homok nem szívja fel a vizet. Úsztathatunk benne csónakot, halacskákat, amit hajtogatással készítünk el.
  • A szappanbuborék fújást minden gyermek kedveli. Érdekesebbé tehetjük a játékot, ha a buborékokat karikán kell átfújni. Közben megfigyelhetik a buborékok szivárvány színeit (színek megnevezése)
  • A kislányok "igazából" megfürdethetik a babájukat, kimoshatják a babaruhákat.


NEKED VAN ÖTLETED?
ÍRD LE!

2011. júl. 3.

Nyári időtöltések 4.


Kísérletek
  • Egy vízzel teli pohárba tegyünk aprópénzt, vagy gombokat egyenként. Mennyit tudunk úgy belerakni, hogy a víz ne folyjon ki?
  • Eregessünk műanyag tárgyakat egy tál vízbe - elsüllyed, vagy nem?
  • Fejjel lefelé, vízbe nyomott pohárba nem megy bele a víz.
  • Egy pohár víz tetejére tegyünk egy képeslapot és egy mozdulattal fordítsuk fejre a poharat a lapon. Kifolyik a víz, vagy nem?
  • Nagyító alatt figyeljük meg a vízcseppeket.
  • Egy lyukas pohárba tegyünk homokot és tegyük egy egy átlátszó, vízzel teli üvegtálba. Nézzük meg, hogy a lyukon hogyan szívódik fel a víz a homokba.
  • Papírcsíkokkal szívassuk fel egy pohárból a vizet.

Forrás: Lukács Józsefné: Itt a meleg, itt a nyár....

2011. júl. 2.

Nyári időtöltések 3.




 Az egészséges életmódra nevelés egyre nagyobb hangsúlyt kap az óvodákban és a családokban is. A gyógyteázás lassan szokássá válik.
A nyári hónapokban minden kisgyerek sok időt tölt a szabadban. Élvezhetik a napsütést a pancsolást. Ismerkedhetnek a teák alapanyagával, hiszen a nyári hónapokban sorra virágzanak a gyógynövények. "Fűben, fában van az orvosság" - tartsuk meg, gondozzuk régi értékeinket és okosan ismertessük meg gyermekeinkkel a még meglévő értékeket.




Kamilla (orvosi székfű)

A virágját gyűjtik össze, szárítják, majd tea készíthető belőle. Jó borogatásra, fertőtlenítésre, gyomor bántalmakra és mindenféle gyulladás ellen hatásos.


Bodza

Virágja tányér nagyságú,  ernyős, erős illatú. Teája köhögéscsillapító, meghűlés esetén jó izzasztó. Virágjából finom szörp, sötétlila bogyóiból lekvár készíthető.


Hárs (orvosi hárs)

Az egyik legfinomabb méz alapja. Teája meghűléses betegségek kúrálásában segít, főleg, ha mézzel édesítjük.

Gyermekláncfű

Levele és gyökere étvágygerjesztő, emésztést serkentő hatással bír teakeverékek alkotórészeként.Zsenge levelét salátákba vághatjuk. Erősíti a fogzománcot.
A gyerekek szívesen készítenek nyakláncot, koszorút belőle.

Nyuszi, nyuszi, gyere ki!
Nyakláncot kapsz ideki.
Pitypangokból fontunk egyet,
hogy a nyakacskádba tegyed. (nyaklánckészítés közben lehet mondogatni)

Az elmagzott virágfejeket próbálják minél messzebbre fújni!


Csalán

Teáját vértisztítóként, általános erősítőként használják.

Találós kérdések:

Lángja nincsen, mégis éget.
Nem vetik, nem kapálják, mégis terem.