Oldalak

2011. júl. 26.

Ősszel iskolás lesz....


A "Tappancs" újságban olvastam Kálmán Marianna szakpszichológus iskolakezdés előtti nyárra vonatkozó tanácsait. Az Ő gondolatait osztom meg veletek.

Az iskolakezdés előtti nyár izgalommal, várakozással teli időszak szülőnek, gyereknek egyaránt. Az iskolára készülés mellet a legfontosabb a felhőtlen kikapcsolódás.
Ebben a korban a játék segítségével tanulnak, fejlődnek a gyerekek.Milyen játékok kínálkoznak a nyári hónapokban?
  • A játszótéren továbbra is a kedvenc a hinta, libikóka, a mászóka. Hintázik, labdázik, futkos, bújócskázik, közben a nagymozgásokkal megtapasztalja gyermekünk a testhatárait és az idegsejtek differenciálódása is tovább folytatódik. A mozgás közben gyakorolja a téri irányok, a jobb, bal irányok azonosítását. Játékosan rögzíthetjük ezeket a készségeket: dobd ide a jobb kezeddel a labdát, rúgd a bal bal lábaddal...Ha téveszti az irányokat, rajzolhatunk a a bal kezére szívecskét (bal oldalon dobog a szívünk - ezt meg is mutatjuk), vagy a jobb kezét jelöljük meg egy kis szalaggal, karkötővel.
  • Esős napokon előkerülhet a papír és a ceruza.Színezéssel, apró pontok összekötésével fejlődik az író-rajzoló mozgás. Érdemes háromszög alakú ceruzát használni, amit könnyen meg tudnak fogni. A síkban történő tájékozódás alakítása is a papírlapon történik. Nagyon szeretik a gyerekek, ha együtt készül egy rajz. Készítsünk  közösen egy képet, közben mondjuk is, hová, mit rajzolunk. Középre egy házat, fölé egy napocskát. A ház bal oldalán egy fa nőtt, a fa alatt két gomba. A nap mellett, a jobb felső sarokban egy felhő van, alatta egy tulipán. A tulipán és a ház között egy kiskutya ugat....A lapon történő balról jobbra tartó haladási irányt gyakoroljuk képsorok kirakásával, vagy színes építőkockákból történő sorozatok építésével. A kerítésfestés játék is ezt a készséget fejleszti: ehhez kipróbálhatjuk a színes számolópálcika készletet. Megkérjük a gyereket, hogy folytassák a sort: piros, kék, sárga, piros, kék....Miután kirakták a sorozatot, visszakérdezünk: melyik az első, mi áll a sor végén, mi következik a sárga után? Ez a játék a szabályalkotási, a szabályfolytatási készséget is fejleszti.
  • A szabadban gyűjtögethetünk terméseket, kavicsokat, ágakat. Ezeket egy kis zsákba téve tapintás útján kell felismerni. Nehezíthetjük a játékot úgy, hogy nem lehet kimondani a tárgy nevét, csak a tulajdonságait: szögletes, szúrós, érdes, picike, kemény... A tapintás és a formaérzék mellet a szókincs is bővül. A hallásfigyelem fejlesztése is történhet a szabadban. Megkérjük a gyermeket, hogy nekünk hátat fordítva találja ki, hogy minek a hangját hallja: üvegből öntsünk vizet, gyújtsunk meg egy gyufát, fújjunk fel egy léggömböt.....A látás utáni észlelést, az apró részletek közötti különbségek felismerését fejlesztjük, amikor a különböző tárgyakat forma, szín, nagyság szerint csoportosítjuk. A memóriajáték, puzzle, legó szintén ezt az olvasáshoz szükséges készségeket fejleszti. Konzerv és gyümölcsleves dobozokból várat építve megfigyeljük a dobozok megkülönböztető jegyeit. Ezt követi a várostrom, amikor kislabdával azt a dobozt kell eltalálni, amelyiken paradicsom, vagy azt, amelyiken alma van...A célba dobással a szem-kéz koordináció is fejlődik. Patak, vagy tóparton az apák és fiaik kedvenc szórakozása a kacsázás.Szintén ezt a készséget fejlesztjük vele. Az esti beszélgetések,meseolvasás a beszédértés, a szókincs, a fantázia, a kreativitás, a gondolkodás fejlődését eredményezik

Forrás: Kálmán Marianna: Az iskolakezdés előtti nyár

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kedves hozzászóló