Az óvodáskorú gyermekekre nem jellemző, hogy szándékosan meg szeretnének tanulni valamit. Tapasztalataikat spontán tanulás útján szerzik. Ez a tény az óvónőtől tudatos tervező munkát igényel. Minél több és változatosabb tevékenységi lehetőséget kell biztosítania, olyanokat, amelyek felkeltik a gyermekek érdeklődését. Arra kell törekednie, hogy a tevékenykedés közben a gyermekek szerezzenek minél több tapasztalatot, legyen lehetőségük felfedezésre, önállóan döntésre, alkotásra. Ez biztosítja, hogy szinte észrevétlenül bővülnek ismereteik.
Az időjárás térkép erre a játékos ismeretszerzésre ad lehetőséget. Míg reggelente az óvodába érkeznek, saját testükön tapasztalják, hogy milyen az idő. Ennek megfelelően rakják ki a jeleket (gyurmaragasztóval). Ezt annyira szeretik, hogy soha nem felejtik el. Így, nap, mint nap szóba kerül az őszi időjárás és jellemzői. Már a jelek is, amiket használunk, sok gyermek számára új ismeretet jelentett (köd, dér, zúzmara). Persze a rakosgatás közben a beszélgetések során sok egyéni élmény megbeszélésére is sor kerül.
|
Egyre kevesebb a levél a fán. Sokszínűek a levelek. Miért hullanak le? |
|
|
|
Esik az eső (a felhők fajtái:: esőfelhő, hófelhő, bárányfelhő), fúj a szél (fajtái: szellő, szél, viharos szél, orkán stb.) |
|
Havas eső, jeges eső, dara |
|
Napsütés (süt, de már nem melegít) |
|
Havazás ( hópelyhek nagyító alatt) |
|
Köd |
Nem egy különleges lehetőség, de a rakosgatást élvezik a gyerekek.
Köszönöm, hogy leírod a véleményedet!