Oldalak

2011. okt. 2.

Beszédfejlesztés

vital.hu

Idén nálunk a város óvodáiban kiemelt feladat az anyanyelvi nevelés. 
 
Gönczőné könyvének felosztása szerint a beszédfejlesztés területei:

I. Motoros fejlesztő gyakorlatok
  • Ajaktorna - kerekítés, terpesztés, pattintás, zöngésítés, zöngétlenítés
  • Nyelvtorna - szájtéren kívül (cica nyalogatás) és szájtéren belül, fogsor mögött
  • Ajak és nyelvtorna kombinálása
  • Fúvógyakorlatok és lágyszájpad gyakorlatok - gyertyafújás, szappanbuborék, célba fújás stb.
  • Légzés - szövegmondás, rövidebb, hosszabb ki- és belégzés
  • Ritmus - minden játék egyben a ritmusfejlesztést is magában foglalja, a szájtornát ritmusra gyakoroljuk
II. Oldó - lazító gyakorlatok

III. Auditív fejlesztő gyakorlatok
  • hangutánzók
  • hangfelismerők
  • hangot, ritmust differenciálók, fonémahallást fejlesztők, analizálók, összehasonlítók
IV. A koordinációt, folyamatosságot, az aktív élő beszédet elősegítő gyakorlatok - mindezeket a testnevelés, mozgásos, énekes bábozható játékok keretében lehet gyakorolni.


Okt.4. az "Állatok Világnapja" ezek a  nyelvgyakorlatok   jól felhasználhatók a téma feldolgozása közben:
  •   Az oroszlán megeszi a húst (felső fogsort az alsó ajakra helyezni, majd az alsó fogsort a felső ajakra) Finom volt az ebédje, körbe nyalja a száját, mindkét irányba.
  • Hajtsuk meg a zebrát! (nyelvükkel csettintenek). Az öreg zebra lassan mozog, lassan csettintenek, a kicsi zebra gyorsan fut, gyorsan csettintenek.
  • Majompofát csinálunk! A nyelv az alsó fogsor és az alsó ajak közé, ezután a felső fogsor és a felső ajak közé kerül.    
  • A teve kéri a cukrot a látogatóktól - a nyelvet a jobb, majd a bal szájzugba dugni, gyors egymásutánban.
  • A víziló nagyra tátja a száját! (nagyra kerekítsék a szájukat)
Forrás: Lukács Józsefné - Ferencz Éva: Elmúlt a nyár, itt az ősz                   

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kedves hozzászóló