Oldalak

2011. okt. 27.

Csiga - ugróiskola




Nagymozgás, egyensúlyérzék, téri tájékozódás fejlesztésére kiválóan alkalmas  ez a játék. 

Szigetelő szalagból egy nagy csiga formát ragasztottunk a földre. A testét úgy osztottuk fel, hogy a gyerekek lába kényelmesen beleférjen. Lehet benne két lábon, egy lábon ugrálni oda és vissza, vagy csak végig futni rajta úgy, hogy minden négyzetbe belelépjenek. Ez a kicsiknek elegendő feladatnak bizonyult.

A nagyobbak már önállóan alkothattak szabályokat is a játékhoz (kreativitás fejlesztése). Először a hagyományos ugróiskola szabályai szerint  játszották. Aztán ugráltak benne, különböző szabályok szerint: kettőt előre, egyet hátra; oldalazva; féllábon stb.

A játék eredeti  szabályát is élvezték:
Az első indul féllábon ugrálva befelé, vonalra nem léphet. Amikor középre ér, leteheti a lábát, pihenhet, majd elindul visszafelé. Amikor kiér, háttal dobókockát dob. Ha beletalál valamelyik négyzetbe, az az ő háza lesz, amelyikbe csak ő léphet. Végül az győz, akinek a legtöbb háza van.




2011. okt. 26.

Sünik

Ezen a héten a témánk: növények és állatok készülődése a télre. Sokat beszélgettünk és séták alkalmával megfigyeltük, hogy a rossz idő beálltával egyre kevesebb bogarat, lepkét, gilisztát, csigát látunk. Minden állat védett helyre bújik a hideg elől, vagy elköltözik egy időre, mint a gólya és a fecske.

Ma süniket készítettünk, hiszen ők is eltűnnek a szemünk elől egy időre. A munkát megosztottuk, a nagyok kivágták a süni formát, a kicsik befestették, majd száradás után a nagyok megcsomózták a tüskéket.
Nagyon helyesek lettek! A kicsik még falevelekkel is betakargatták őket. Jó lehetőség adódott a sünis vers ismétlésére is:
Tegnap korán esteledett,
Sündisznócska ágyat vetett.
Ágyat vetett az avarban,
Kicsinyeit betakarta.
Fújhat a szél szakadatlan, 
Melenget a moha paplan.
Jó meleg a földi fészek,
Aludjatok kis tüskések.




2011. okt. 23.

Találós kérdések (zöldségek) 1.

Kerek, de nem  alma,
piros, de nem rózsa,
rétes, de nem béles,
kóstoltam, de nem édes.
(hagyma). Mi az?
(hagyma)

Föld alatt van a feje,
föld fölött a lába,
kinn tanyázik a kertben,
nyáron fejen állva,
ősszel pedig úgy jön be
hozzánk a konyhába:
nem hozza csak a fejét,
s kinn marad a lába, Mi az?
(hagyma)

Szereted, vagy nem szereted,
ha megeszed - megkönnyezed. Mi az?
(hagyma)

Ha harapom, visszaharap,
ha szeretem, könnyem fakad. Mi az?
(torma)

Nem hoz gyászt, s megríkat könnyen,
fog nélkül is harap szörnyen.
(torma)

Vére van, de lelke nincs. Mi az?
(cékla)

Fejében hordja a testét,
fél lábon áll napestig.
Ahány inge van,
mind magán hordja. Mi az?
(káposzta)

Zöld a lába, zöld a nadrágja, furkó a feje.
Mi az?
(káposzta)

Életében fán fut,
holta után lopni jár.
(lopótök)

Egy kisasszony egy kalapja
ezren laknak alatta.
(mák)

Felveszek tíz köpönyeget,
így szeretnek a gyerekek.
Tejföl, ecet, cukor, só,
köpenyemre ez való.
(saláta)

Spárga vagyok, ez a nevem,
csomagokon van a helyem,
de a bátyám nem jár velem,
mert ő bizony kertben terem.
(spárga)

Tavasszal a földbe teszik, 
késő ősszel előveszik,
ember elébe teszik
(krumpli)

Ráncos, fehér növény vagyok,
leveleim szépek, nagyok.
Mindkettőnket szeretnek,
a levesbe beletesznek.
(zeller)

Kézen fogva együtt vagyunk,
a levesben táncot járunk.
Ha egyikünk hiányzik,
a jó íz úgy hibázik.
(sárgarépa, petrezselyem)

Piros falu kerek ház,
lakik benne gyerek, száz.
(paradicsom)

Fekete, mint az ördög,
de nem ördög.
Farka van, mint a cicának,
de nem cica.
Pártája van, mint a lánynak,
de nem lány. Hanem mi?
(feketeretek)

2011. okt. 10.

Gyurma házilag 1.


Ezt a receptet az interneten találtam, már nem emlékszem kinél, de köszönet érte, mert nagyon jó! Én már csak ezt használom.
25dkg liszt
3 evőkanál só
2 evőkanál olaj
1 evőkanál borkősav
3 dl víz
Egy lábosba a hozzávalókat összekeverjük, legutoljára a vizet adjuk hozzá. Jó sűrűre főzzük, nem baj, ha nagyon csomós, mert amikor a lábosból kivesszük és átgyúrjuk, teljesen sima lesz. Ekkor színezhetjük temperával, kakaóval, paprikával.
Nagyon jó gyurma, nem ragad a gyerekek kezéhez, könnyű vele dolgozni!
 

Teknősbéka gyurmából






Az előző heti témánkhoz kapcsolódik még a teknősbéka készítése gyurmából.
Ezt a technikát nagyon szeretik a gyerekek, de inkább nagyobbaknak ajánlom.
Kemény karton alapra felrajzoljuk sablon segítségével a formát (teknősbéka, vagy bármi egyszerű forma lehet). Ezt kell kitölteni a gyerekeknek gyurmával, de nagyon vékonyan. Ujjaikkal lapítgatva kell rányomniuk a gyurmát a kartonra. Ezután lelakkozzuk, így nem szárad ki a gyurma és megmarad az "alkotás". Kitűnő finommotorikát fejlesztő tevékenység!
 

2011. okt. 7.

Állatok Világnapja


Egész héten az állatkertben élő állatokkal és a házi kedvencekkel foglalkoztunk.
Sajnos állatkertbe nem tudunk menni, de sok filmet, könyvet néztünk állatkertekről, vadasparkokról és felidéztük  a nyári élményeket is, hiszen sokan jártak szüleikkel Szegeden, Budapesten, Nyíregyházán.

Kattintsatok a hetitervünkre!

Nagyon élvezték ma a "térkép" készítést. Csomagolópapírra megfestettük az állatkertben élő állatok élőhelyeit: szavanna, dzsungel, sivatag, tenger, sarkvidék. Az állatok kicsi képeit kiszínezték, majd felragasztották arra a helyre, ahol élnek.Közben persze rengeteg beszélgetésre nyílt lehetőség.

Sarkvidék

Tenger élővilága

Dzsungel
Dzsungel állatokkal

Sivatag, kaktuszokkal. 


2011. okt. 2.

Beszédfejlesztés

vital.hu

Idén nálunk a város óvodáiban kiemelt feladat az anyanyelvi nevelés. 
 
Gönczőné könyvének felosztása szerint a beszédfejlesztés területei:

I. Motoros fejlesztő gyakorlatok
  • Ajaktorna - kerekítés, terpesztés, pattintás, zöngésítés, zöngétlenítés
  • Nyelvtorna - szájtéren kívül (cica nyalogatás) és szájtéren belül, fogsor mögött
  • Ajak és nyelvtorna kombinálása
  • Fúvógyakorlatok és lágyszájpad gyakorlatok - gyertyafújás, szappanbuborék, célba fújás stb.
  • Légzés - szövegmondás, rövidebb, hosszabb ki- és belégzés
  • Ritmus - minden játék egyben a ritmusfejlesztést is magában foglalja, a szájtornát ritmusra gyakoroljuk
II. Oldó - lazító gyakorlatok

III. Auditív fejlesztő gyakorlatok
  • hangutánzók
  • hangfelismerők
  • hangot, ritmust differenciálók, fonémahallást fejlesztők, analizálók, összehasonlítók
IV. A koordinációt, folyamatosságot, az aktív élő beszédet elősegítő gyakorlatok - mindezeket a testnevelés, mozgásos, énekes bábozható játékok keretében lehet gyakorolni.


Okt.4. az "Állatok Világnapja" ezek a  nyelvgyakorlatok   jól felhasználhatók a téma feldolgozása közben:
  •   Az oroszlán megeszi a húst (felső fogsort az alsó ajakra helyezni, majd az alsó fogsort a felső ajakra) Finom volt az ebédje, körbe nyalja a száját, mindkét irányba.
  • Hajtsuk meg a zebrát! (nyelvükkel csettintenek). Az öreg zebra lassan mozog, lassan csettintenek, a kicsi zebra gyorsan fut, gyorsan csettintenek.
  • Majompofát csinálunk! A nyelv az alsó fogsor és az alsó ajak közé, ezután a felső fogsor és a felső ajak közé kerül.    
  • A teve kéri a cukrot a látogatóktól - a nyelvet a jobb, majd a bal szájzugba dugni, gyors egymásutánban.
  • A víziló nagyra tátja a száját! (nagyra kerekítsék a szájukat)
Forrás: Lukács Józsefné - Ferencz Éva: Elmúlt a nyár, itt az ősz