Oldalak

2010. febr. 1.

Nem vesztem el, csak....



Nagyon el voltam foglalva az utóbbi másfél hónapban, nem jutott időm az írásra. Óvodánk a TÁMOP 3.1.4./08./2 Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázaton 100%-os vissza nem térítendő támogatást nyert a kompetencia alapú oktatás bevezetésére és alkalmazására két csoportban.

Ennek feltétele 4x30 órás tanfolyamon való részvétel, melyek decemberben és januárban voltak. A tanfolyamok többsége érdekes és hasznos volt. A programcsomag bevezetéséhez nagyon sok önképzésre, írásbeli munkára volt és van szükség, ami elég időigényes. Persze megéri, mert így talán még többet tehetünk a gyerekekért.

Legelőször a kompetencia fogalmával kellett megismerkednünk, ami az ismeret, képesség, attitűd egymástól el nem választható egységét jelenti. A kompetencia fejlesztés célja, hogy az ismeretközpontú oktatásról a kompetenciára, az ismeret, képesség, attitűd hármas egységére helyezi a hangsúlyt. Ez a felfogás az óvodai neveléstől nem áll távol, hiszen idáig sem csak az ismeretnyújtás volt a cél, hanem a teljes személyiség fejlesztése.

Számunkra teljesen új volt a projekt módszer alkalmazása. Ebben a témában otthonosan mozogtak azok a kollégák, akik a "Lépésről, lépésre", ill. "Waldorf" programmal dolgoznak. "A projektek olyan komplex feladatok, melyek középpontjában egy gyakorlati probléma áll. A feladat nem egyszerűen a probléma megoldása, hanem a lehető legtöbb vonatkozásának feltárása, így a témát a gyerekek széles körű összefüggésben dolgozzák fel. A projekt módszer a gyermek érdeklődésére, a pedagógus és a gyermek közös tevékenységére épülő módszer. A tevékenységekben integrálódik a képességfejlesztés, rendeződnek a műveltségtartalmak, ismeretek." (Körmöci Katalin)

Kicsit "át kellett állítanunk a gondolkodásunkat" tervezésnél, mert a programcsomag a témákat a négy őselem köré csoportosítja (tűz, víz, levegő, Föld). Mi pedig idáig évszakokban gondolkodtunk.

Az én tapasztalataim idáig pozitívak. A gyerekek sokkal érdeklődőbbek, szívesen vesznek részt a kísérletekben, az újfajta tevékenységekben. S ami a lényeg, kényszer nélkül, jó kedvvel egyre több ismerethez jutnak.

Ha esetleg valakit bővebben érdekel a programcsomag bevezetése cserélhetünk tapasztalatokat!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kedves hozzászóló