Oldalak

2009. júl. 4.

Szabályjátékok az óvodában 1.



Kaparászó egerek


Egyik gyermek a "macska" az asztal alatt. A többiek az "egerek", az asztal körül állnak, kezükkel az asztalt kaparják. A macska egy óvatlan pillanatban kezével odakap az asztal tetejére. Ha valakinek a kezét sikerül megfognia, helyet cserél vele. Ha nem,továbbra is ő marad a cica.


Tréfás játék


A gyermekek széken ülnek. Az óvónő kiválaszt egyet közülük és a többiek elé állítja. A kiállított gyermek különböző nevettető mozdulatokat végez, vagy tréfákat mond. A gyermekeknek azonban mindezt komolyan kell végignézniük, illetve hallgatniuk. Aki nevet, kiesik a játékból.


Az észrevétlen tárgy

A gyermekek háttal állnak a terem egyik részében, távol a játékvezetőtől. A játékvezető ezalatt valamilyen tárgyat (kulcsot, gombot, fésűt) jól látható helyre tesz. Ezután jelt ad a játékosoknak, hogy keressék meg a tárgyat. Aki észreveszi, hogy hol van, nem nyúl hozzá, hanem szép csendben odamegy a játékvezetőhöz, a fülébe súgja, majd leül a helyére. Rendben minden játékos észreveszi a tárgyat. Aki elsőnek vette észre, az lesz az új játékvezető.


Érj utol kakaska!

Három gyerek egymás kezét fogja, mégpedig úgy, hogy a két szélső arccal ellentétes irányban álljon. A középső mintegy tengelyt alkotva egy helyben forog, a két szélső pedig egymást kergetve szalad körülötte, miközben mondogatják: "Érj utol kakaska, kendermagos tyúkocska." Addig forognak, amíg az egyik kergető el nem éri a másikat.


Tégy így, tégy úgy!

A játékosok tetszés szerint ülnek, vagy állnak. Az óvónő felszólítására: "tégy így!" - mindenki ismétli az óvónő mozdulatát. Amikor azt mondja:"tégy úgy!" - nem szabad mozogni.Az a győztes, aki nem hibázott. A játékvezető gyermek is lehet.


Cica-mica

Az egyik játékosnak (ő a cica), bekötjük a szemét. A többiek körülötte szaladgálnak, ők az egerek. A cica igyekszik egeret fogni. Ha sikerül, a következő párbeszédre kerül sor:
- Cica-mica mit fogtál?
- Egy kis egeret!
- Megegyem, vagy meghagyjam?
- Hagyd meg szegényt, mert csak egy éves!
Erre a cica elengedi, de ha harmadszor is megérinti, (három éves), akkor ő lesz az új cica.


Nyuszi pajtás

A játékosok körben ülnek. A játékvezető gyermek egyik társa felé fordul és megkérdezi:
-Nyuszi pajtás, hogy vagy?
A kérdezett azt feleli:
- Köszönöm, jól!
A kérdező tovább kérdez:
- És hogy van a szomszédod?
- Nem tudom, majd megkérdezem! Erre a "nyuszi pajtás" odafordul a szomszédjához és más állatnevet mondva kérdi:
- Róka pajtás, hogy vagy?
Így kérdezik egymást sorban a gyermekek. Mindenkinek nagyon kell figyelni, mert az állatneveket nem szabad ismételni.


Felelj gyorsan!

A gyermekek körben ülnek, az óvónő kérdez:
Mi piros? zöld? kék? fekete stb.
Mi édes? savanyú? keserű sós stb.
Mi sima? érdes? stb.
Mit lehet megenni?
Mit lehet gyúrni?
Mivel lehet világítani?
Mi terem a kertben?
Mi szükséges a házépítéshez?
Számtalan kérdéssel tehetjük érdekessé a játékot.


Mesterségek

A gyermekek félkörben ülnek Az óvónő valakinek odadobja a labdát és közben megnevez egy mesterséget. Aki elkapja megnevez egy tárgyat az illető mesterség köréből és azt is megmondja, hogy mit csinálnak vele.
Vagy: a labdaadogató nevezi meg a tárgyat, az elkapó pedig a mesterséget . Pl.: hajó-tengerész, repülőgép-pilóta.



Mit főzünk ma?

A játékosok körben ülnek. Mindenki választ magának egy - főzéshez szükséges - élelmiszernevet és azt jól megjegyzi.
Az óvónő mesélni kezdi, hogy mit főz ma ebédre. Elmondja, hogy milyen élelmiszereket használ fel. Amelyik gyermek az általa választott élelmiszer nevét hallja, feláll, egyszer körbe forog és leül. Így minden egyes élelmiszer említésére megperdül egy-egy gyermek. Megbeszélhetjük azt is, hogy pl. a só és a liszt említésekor mindenkinek fel kell állnia és körbe kell fordulnia.






1 megjegyzés:

  1. Jók a játékok, sokat nem ismertem, pedig sajna, elég régi motoros vagyok! Köszönöm!e

    VálaszTörlés

Kedves hozzászóló