Oldalak

2009. márc. 9.

Óvodaválasztás, de hogyan?





Nem könnyű kérdés!

Nagyon sok szülő áll nehéz döntés előtt, kire bízza legféltettebb Kincsét. Hiszen egyáltalán nem mindegy, hogy hol tölti gyermekünk napjainak nagy részét. Manapság a gyermekek többsége 8-9 órát tölt az óvodában. Az óvodakezdés megváltoztatja az egész család életét. Nem egyszerű dolog a gyermeknek elfogadni, hogy kikerül a biztonságos, meleg családi fészekből, ismeretlen felnőttek és gyerekek közé. És persze, a szülőknek sem könnyű! Nehéz az elválás! Megesik, hogy az első napokban a Pici a csoportban, az anyuka pedig az utcán sír. Ezt én is átéltem!
Minden szülő a legjobbat szeretné adni gyermekének. De, mi lenne a legjobb?
Számtalan kérdés, gondolat kavarog ilyenkor a gondos szülők fejében.

Nézzük sorban, mire érdemes odafigyelni:
- Egyre többen élnek azzal a lehetőséggel, hogy megnézik a szóba jöhető óvodákat. Nagyobb városokban fontos szempont lehet, hogy a közelben legyen az óvoda, ne kelljen sokat utazni. Gondoljunk csak arra, milyen nehéz egy gyermeket korán reggel felkelteni!
- Érdemes tájékozódni, milyen az óvoda környéke, milyen benyomást kelt maga az óvoda épülete. Sok óvoda tart a beiratkozás előtt „nyitott napokat”, ami egy nagyon jó tájékozódási lehetőség a szülők számára.
- Fontos, szempont, hogy milyen program szerint dolgoznak a szóba jöhető óvodákban. Az oktatási rendszer első állomása az óvoda, ahol az Óvodai nevelés országos alapprogramja szerint folyik a munka. Ez minden óvodára nézve kötelező. Az elmúlt időszakban megjelentek az alternatív irányzatok (Tevékenységközpontú óvodai nevelés; Óvodai nevelés játékkal, mesével; Komplex prevenciós óvodai program stb.) Az óvodák választhattak a kész programok közül, vagy megírták saját nevelési programjukat. Mára már minden óvodának van helyi nevelési programja. Ezzel azt szeretném érzékeltetni, hogy amint egy gyermek bekerül élete első intézményébe, ott nem véletlenszerűen történik a nevelése, hanem egy meghatározott program szerint. A szülők az óvodai beiratkozás alkalmával megválaszthatják, melyik óvoda programja áll hozzájuk a legközelebb, hol érezhetné magát a legjobban gyermekük, hol fejlődhetne a legoptimálisabban.
- Nem gondolom, hogy az lenne a legjobb óvoda, amelyik a fakultatív programok sokaságát kínálja. (Ez ma nagyon divatos.) A 3-6 éves gyermeknek az állandóság (biztos napirend óvodában és otthon) adja a nyugalmat és a biztonságérzetet. Ilyen környezetben fejlődik igazán! Nem lehet őket állandóan kizökkenteni a megszokott napirendjükből! Sajnos vannak olyan óvodások, akiknek több a programjuk, mint egy iskolásnak! Nem vagyok ellene, hogy óvodáskorúak is részt vegyenek programokban, de csak okosan, módjával, megválogatva!
- Az óvoda óvó-védő, nevelő, személyiségfejlesztő szerepét én abban látom, hogy a családi neveléssel együttműködve, szeretetteljes, biztonságérzetet nyújtó, érzelemgazdag légkört teremt a gyermekek számára. Biztosítja számukra a legfontosabb tevékenységi formát a játékot. A játékon keresztül pedig az ismeretszerzés lehetőségét. Így fejlődnek testi, szociális, értelmi képességeik, alakulnak viselkedési szokásaik, erkölcsi tulajdonságaik.
- Az utolsó, de talán a legfontosabb az óvónő személye. Az óvodai látogatás jó lehetőséget ad a beszélgetésre, kapcsolatteremtésre. Ez talán megkönnyíti a döntést, hogy ő-e az a pedagógus, akire rá tudnám bízni 3-4 évre a gyermekem nevelését?
Kívánom hogy a leendő ovis szülők találják meg a leg…,leg….ovit, ahová örömmel viszik majd gyermekeiket!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kedves hozzászóló