Az oldalamon óvodával és az óvodás korú gyermekekkel kapcsolatos dolgokról, valamint a varrott játékok készítéséről olvashatsz. Legszívesebben Waldorf babákat, manókat, bábokat készítek.

Ajánlom az oldalam óvónőknek, akik még kezdők és szükségük van egy kis "mankóra".

Szülőknek, akik szívesen olvasnak nevelésről, problémákról, megoldási lehetőségekről, esetleg saját készítésű játékok varrására vállalkoznának gyermekük fejlődése érdekében.

Örülnék, ha a nézelődés mellett az észrevételeiteket is leírnátok.


Rendszeres olvasók

2011. jún. 29.

Nyári időtöltések 2.


Szerencsések azok a gyerekek, akik családi házban élnek. A kert minden évszakban sok megfigyelésre és tevékenységre ad lehetőséget.
  • Részt vehetnek a kertészkedésben. Természetes környezetben ismerkedhetnek a gyümölcsökkel, zöldségekkel, virágokkal. A kezdetektől, a betakarításig mindent megfigyelhetnek, segíthetnek a munkában. Ők azok a gyerekek, akik nem csak az áruházak polcairól ismerik a növényeket. 
  • A gyerekek többsége szeret a szabadban "bogarászni". Hálóból készült ételbúra alá begyűjthetünk szöcskét, tücsköt, katicabogarat, hernyókat és kínzás nélkül megfigyelhetjük őket. Nagyítóval is! Ne felejtsünk élelmet betenni. Rovarcsapdát félbevágott, kivájt grapefruit héjából is készíthetünk. Pereme alá tegyünk kavicsokat, hogy a rovarok bejussanak a héj alá. Hagyjuk kinn egy éjszakára, másnap nézzük meg, milyen rovarokat találunk alatta.
  • Készíthetünk "giliszta farmot". Egy nagy befőttes üvegbe rétegezzünk nedves földet, fűrészport, homokot és tegyünk bele 5-6 gilisztát. Megfigyelgetjük a földbe vájt járatokat, de azt is, hogyan tűnnek el a rétegek, mert a giliszták összeforgatják a talajt.
  • Gyűjthetünk csigákat, megfigyelhetjük, hogy bizonyos idő alatt mennyi utat tesznek meg. Melyek tett meg hosszabb utat? Különböző mérőeszközökkel (gyufaszál, fogpiszkáló) lemérhetjük a távolságokat.
  • Ha vakondtúrást találunk beszélgessünk el arról, hogyan néz ki a vakond, hol van az élő helye (föld alatti járatok), mivel táplálkozik.
  • Sokszor találnak gyíkokat, békákat a gyerekek. Ezek megfigyelése szintén nagy élmény lehet. A békák védett állatok, vigyázzunk rájuk, a megfigyelés után ne felejtsük őket visszavinni az élőhelyükre.
Játékok

Állatok szemével látok
  • Légy: 3-4 cm-es kötegekbe kötött szívószállal néz, a másik szeme csukva, így kell odamenni az asztalhoz almaszeletekért.
  • Csiga: 16 rétegű celofánpapír álarcon át kell diót válogatni gesztenyék közül.
  • Földigiliszta:Csukott szemmel szemben áll a felnőttel, aki a lámpa kapcsolgatásával jelzi, mikor mehet feléje. Ha ég, mehet csukott szemmel, ha nem ég, meg kell állni.
Egy icipici pók felmászott az ereszen,            (ujjainkkal felfelé mászunk, lépegetünk)
jöttegy nyári zápor, lemosta hirtelen.              ( ujjainkat lefelé mozgatjuk)
De kisütött a Nap és minden felszáradt,          (felemelt kezünk ujjait széttárjuk)
így az icipici pók felmászott az ereszen.         (ujjainkkal ismét felfelé lépegetünk)

Bogarak keresése

Lapos, sima köveket piros és fekete festékkel katicabogarakká festjük be. A gyermeknek ezeket kell megtalálnia a magas fűben, ahol elrejtettük.

Bogárgyűjtögető

A földről apró kis csavarokat kell összegyűjteni csipesszel.

Nyelvtörő

Csendes csiga csinosítgat kicsi csodás házacskáján.

Forrás: Itt a meleg, itt a nyár...

    2011. jún. 24.

    Nyári időtöltések 1.





    A gyerekek nagyon szeretik az állatokat, négylábúakat, madarakat, hüllőket egyaránt. Még a felnőttek számára gusztustalan bogarakat, hernyókat is nagy szeretettel veszik a kezükbe és érdeklődéssel csodálják.

    Az oviban sokszor beszélgetünk a madarakról, figyeljük az életüket. Heteket töltünk azzal tavasszal, hogy lessük a gólya és fecske fészkeket, mikor térnek haza lakóik hosszú útjukról.
    Hogyan javítják fészküket, mennyire óvják a tojásokat, hogyan etetik, nevelik fiókáikat. A megfigyelések nyáron is folytatódhatnak. Hogyan növekednek a fiókák, hogyan tanulnak repülni, hogyan, mivel  táplálják szüleik és meddig, mik a szokásaik. Ha a környezetünkben nem, talán nyaralás alkalmával, lehetőség adódik a sasok, baglyok és más madarak megfigyelésére is. Beszélhetünk a védett madarakról.

    Az udvaron elhelyezhetünk itatókat, ahol még jobban megfigyelhetjük a madarakat. Össze is hasonlíthatjuk őket (kisebb, nagyobb, tolla színe, melyik röpül gyorsabban, költöző madár, vagy nem stb.)

    Élményeiket lerajzolhatják, festhetik a gyerekek. Nálunk az oviban nagyon szeretik a gyerekek az elkészült rajzaikat kivágni és hurkapálcára felragasztani. Általában jó kis bábozás kerekedik belőle! Nem csak papírra rajzolhatnak és festhetnek, hanem aszfaltra is. Érdekes az aszfalton hagyott víznyomat. Megfigyelhetik, hogy mennyi idő alatt tűnik el a "kép" és vajon miért? Nagyon kedvelik a gyerekek a homokrajzokat is. (Csak zárójelben említem a sár rajzolást, "pacázást", amit a szülők nem, de a gyerekek nagyon élveznek - hosszú ideig lefoglalja őket. A romeltakarítás kb. ugyanennyi időt vesz igénybe.)  Az ismert madarakat gyurmából elkészíthetik, amit terepasztalon helyezhetnek el. A terepasztalt kialakíthatjuk a kertben, de megfelel egy doboz is. Elkészítése jó móka lehet! Kavicsokat, köveket, faágakat, homokot, füvet gyűjtögethetünk bele, majd benépesítjük gyurma állatokkal.A terepasztal a nyár folyamán folyamatosan bővíthető.

    Játékok

    Találós kérdés
    Fejsze nélkül, kéz nélkül,
    Takaros kis ház épül.        (madárfészek)

    Hány madarat láttam?

    Kertben jártam,
    kertben jártam,
    madarat láttam,
    hányat láttam?
    Mond meg te!
    (Ahányat mutat a felnőtt, azt kell megszámolnia a gyereknek)

    Csukott szemmel

    Csukott szemmel meghallgatjuk a természet hangjait, majd nyitott szemmel felelevenítjük azokat.

    Nyelvtörők

    Nem minden fajta szarka farka tarka,
    csak a tarka farkú szarka farka tarka.

    Csóri csóka császkál,
    Csősz Csaba csabai cserépen.

    Kellemes időtöltést!

    Forrás: Lukács Józsefné: Itt a meleg, itt a nyár...

    2011. jún. 23.

    Szüksége van az óvodás gyermeknek a szünetre?



    Ahogy nekünk felnőtteknek, a gyerekeknek is szükségük van a pihenésre, a kikapcsolódásra, lazításra.

    Miért?

    Mert a gyerekeknek az ovi majdnem olyan, mint nekünk a munkahely. A gyermekek többsége szeret óvodába járni, ebben a korban veszik észre a szülők , hogy gyermekeik kezdenek "leszakadni". Az óvó néni nagy tekintéllyé válik, barátságok szövődnek, jót és rosszat tanulnak egymástól. A "leszakadás" azonban nem jelent "elszakadást". Ezért várják a hétvégét, a szüneteket, hiszen szükségük van a szeretetteljes, biztonságot nyújtó családjukra is. A gyerekek többsége 8-10 órát tölt az óvodában. Nagyon kevés idő marad az otthoni együttlétre. A családi légkör fontossága nem csökken kisiskolás, vagy akár serdülőkorban sem. (Sajnos vannak gyerekek, akik egy hetet sem töltenek otthon családjukkal, végigjárják az ügyeletes óvodákat, pedig az óvodai nevelés nem helyettesítheti a családi nevelést).

    Ötletek otthonra:
    • Figyeljétek meg a nyári természetet, a nyári időjárási jelenségeket.
    • Ismerkedjenek növényekkel - vonjátok be őket a kerti munkába.
    • Gyönyörködjetek a lepkékben, bogarakban, madarakban.
    • Szervezzetek kirándulásokat közelebbi és távolabbi helyekre.
    • Segíthetnek a konyhában a nagyobbacskák.
    • Kézműves tevékenységeket szervezhettek: rajzolás, festés, agyagozás, aszfaltrajz, nyomdázás.
    • Beszélgessetek a nyári jeles napokról: Péter-Pál, aug. 20.
    Remélem, nyaralásra is lesz lehetőségük a gyerekeknek és sok élménnyel gyarapodnak a nyár folyamán

    2011. jún. 9.

    Szobatisztaság 2.


    Sok anyuka várja a bizakodva a nyarat, hogy végre lekerüljön a pelus gyermekéről.
    Valóban, a meleg napokon adhatunk a gyermekre bugyit, így jobban érzékeli testfunkcióit.
    A szobatisztaság elérésének időpontja egyénileg változó, függ az idegrendszer fejlettségétől, a gyermek önállósulási törekvéseitől. Vannak gyermekek, akiket már 18 hónapos koruk körül alig kell pelenkázni, de vannak akik még három éves korukban is bepisilnek.

    Amikor a gyermek már önállóan jár, próbálkozhatunk a bilire ültetéssel.  Az eredménynek mindig nagyon örüljünk. Ha tiltakozik, nem akar bilire ülni, ne erőltessük, próbálkozzunk néhány hét múlva. Türelemmel, kitartással, odafigyeléssel érhetünk el eredményt. Használjuk ki a gyermek önállósulási törekvéseit, hogy maga vehesse elő a bilit és húzhassa le a bugyiját. Ezért legyen számára elérhető helyen a buli és öltözéke olyan legyen, hogy könnyen tudja kezelni. A sürgetés, az erőszakosság nem gyorsítja az érési folyamatot, inkább más problémák okozója lehet.
    A szobatisztaság és az ágytisztaság általában nem egyszerre következik be, de emiatt nem kell aggódni. Az egészséges, helyesen nevelt, jól szoktatott gyermek három éves korára rendszerint ágy- tisztává is válik.

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...