Amikor a blogomat indítottam az volt a célom, hogy betekintést nyújtsak a csoportom életébe, napi munkámba.
Segítséget adjak óvónőknek, akik még kezdők és szükségük van egy kis "mankóra", szülőknek, akik szívesen olvasnak nevelésről, problémákról, megoldási lehetőségekről.

Közben teltek az évek és 40 év után a pályám végéhez értem. A mozgalmas évek után nagy lett a „csend” körülöttem, annak ellenére, hogy továbbra is figyelemmel kísértem az óvodai élet változásait. Akkor határoztam el, hogy folytatom a blog írását és az évek alatt összegyűjtött tapasztalataimat, ötleteket megosztom az érdeklődőkkel.

Örülnék, ha a nézelődés mellett az észrevételeiteket is leírnátok.


Rendszeres olvasók

2009. jún. 30.

Ismét levelet kaptam - Miből készül az eperfagyi?



A megetetett társadalom
Miből készül az eperfagyi? - Jobb, ha nem tudja!

Ne ámítsuk magunkat! Aki reggelire "kakaóitalt" iszik, a laboratórium ízeit nyeli, aki eperjoghurtot kanalaz, fűrészport fal, aki bolti citromlevet tesz a teába, az a penészgomba "váladékát" kapja, bármennyire tiltakozik is. Az édeset idomított baktériumok "köpik ki", a savanyú a mikroorganizmusok "izzadmánya".

Érzékeinket (észrevétlenül) manipulálja egy világhatalommá szerveződött maffia, az ízipar, s laboratóriumokban előállított (titkos) aromákkal, ízfokozókkal megváltoztatja ízlelésünket. Veszélyben az ízlés szabadsága, a kulináris önrendelkezés joga. Nem azt esszük, amit enni vélünk. Mert semmi sem az, aminek látszik..

Az eperaromát egy Holzmindenben székelő német aromagyár állítja elő ausztrál fűrészpor, alkohol, víz és néhány titkos összetevő keverékéből.

(A Föld teljes epertermése az "eperből" készült fagylaltok, joghurtok, desszertek mennyiségének egy százalékát sem fedezné!)

Egy amerikai konszern baktériumból kávétejszínt és krémsajtot varázsol, egy másik vörös áfonyából cseresznyét, ricinusolajból őszibarack-aromát. Az Athlon nevű cég (nem vicc!) madártollból péksüteményt, a General Foods vízből, fehérjéből és gyanús zsiradékból műszalonnát.

A Procter and Gamble nevű amerikai vállalat még a gyapotszálat (pamutot) is fogyaszthatóvá teszi: a növény rostjaiból kenyeret sütnek. Az ízek e szép új világában a menthenthiol nevű vegyület a grépfrút, az acetyl-pyrolin egyik változata a ropogós kenyérhéj, a filberton a mogyoróíz illúziójáért felel.

Mint a Mátrix című filmben. Nem eperjoghurtot eszünk, hanem vizet mesterséges illúziókkal. A szagok és ízek e virtuális valóságában már a füstölt sonka és lazac sem eredeti: napjainkban a húsgyárak "folyékony füstöt", azaz műfüstöt használnak, amiben 30-90 másodperc alatt meg lehet "füstölni" a terméket. Ráadásul a vásárlókat mézédes hazugságokkal etetik.

A Danone Actimel "szuperegészséges" joghurtital egyszerre tartalmaz két (veszélyesnek tartott) édesítőszert, aszpartámot és K-aceszulfámot is.

A csalafinta íztrükkök aztán megteszik a magukét, aki gyerekkorától hozzászokott a víz-, szén-dioxid-, karamell-, foszforsav-, citromsav-, nátriumbenzoát-, koffeintartalmú italhoz (ez a kólák összetétele), annak az igazi bodzaszörp ízetlen. Az élelmiszeripar tehát "maszkírozza" az ízeket, ha kell, korrigálja és retusálja őket (mint Sztálin környezetét a korabeli fotókon), hozzászoktat bennünket a kémiai édesítőszerek, ízfokozók, sűrítőanyagok ízéhez, reklámokkal és aromákkal etet, ízfüggővé tesz.

Korunkban húszezer élelmiszeradalékot forgalmaznak (köztük hétezer aromát). E titokzatos porocskák és folyadékok nélkül, melyek összetevőit (üzleti titokra hivatkozva) sokszor még az ételre allergiás gyerekek orvosainak sem árulják el, az élelmiszer-ipari termékek többsége élvezhetetlen és eladhatatlan lenne. *Az íz az ételek lelke.* Aki az ízeket befolyásolja, életünket manipulálja. Ráadásul az íz nem csak ízlés dolga. Az íz legfontosabb funkciója a táplálék ellenőrzése. Figyelmeztetés (lenne), hogy mit nem szabad megenni. Ha becsapják íz-lelésünket, elfeledtetik velünk az eredeti ízt, akkor tényleg bármit lenyelünk.

A leves hazudik - írja magyarul újfent megjelent nagyszerű pamfletjében Hans Ulrich Grimm (Kétezeregy Kiadó). De nemcsak a Knorr és a Maggi zacskós leves hazudik (a négy főre szóló adagban mindössze két gramm szárított marhahús található), hanem szinte minden. A kenyér, a virsli (de az nagyon), a csecsemőtápszer. Érzékeinket manipulálják és átprogramozzák. Éppúgy, mint gondolatainkat. Egész életünket. Tavaly az Egyesült Államokban az asztalra került ételeknek már kilencvenhat(!) százaléka ipari termék volt.

A Fast Food Nation (gyorsétterem-generáció) már nem ismeri az ételek eredeti összetevőit, életében soha nem szagolt vargányát. "De hát végül is - mondja cinikusan az egyik aromagyár mérnöke - az élvezet fantázia dolga." Már akinek.
-----------------------------------



2009. jún. 22.

Fogyókúra


A napokban egy kitűnő étkezési tanácsra akadtam. Számomra a leírt dolgok nem újak, mert én már évek óta így étkezem. A cikk megerősített abban, hogy egészségesen táplálkozom. Az én esetemben csak egy gond van és ezzel biztos nem vagyok egyedül, a nasi. Imádom a sütiket, a csokit....... Az étrend remek, nagyon jól lehet fogyni, de tapasztalatból tudom, hogy nasizni nem lehet, mert visszajönnek a kilók. Sajnos én most a "visszajött kilók" szakaszában vagyok, úgyhogy mától erőt veszek magamon és......

Ki tart velem?


Tartósan alkalmazható fogyókúrás étrend



2009. február 19. - krisztamami.hunreal.com


Az alábbi étrend segítségével egészségesen adhatod le a túlsúlyodat!
Egyszerű, tartósan alkalmazható karcsúsító diéta


REGGELI:
Gyümölcsös müzli - előző este készítsd el, úgy finomabb.
1/2 vagy egész grapefruit - vágd félbe, húsát és levét kanalazd kis tálba. Adj hozzá 2-3 csapott evőkanál 3-vagy
4-komponensű gabonapelyhet. Reggelig tedd a hűtőbe. Fogyasztás előtt adj hozzá 1 pohár natúr kefirt vagy joghurtot. Ha nem kedveled a grapefruitot, használj cukor nélkül főzött almakompótot, vagy nyers narancsot. Bélrenyheség esetén kívánatosabb a citrus-féle gyümölcsök fogyasztása.

EBÉD:
Zöld (nyers) saláta vegyes alapanyagokkal (ld. lejjebb), vagy kevés margarinon párolt zöldség (zöldborsó, zöldbab, sárgarépa, brokkoli, kelbimbó stb., külön-külön vagy vegyesen);
mellé
1-2 szelet baromfi sonka, vagy sovány sajt, vagy 1-1 kemény tojás, vagy 10-12 dkg grillcsirke (bőre nélkül). Saláta variációk:
Zöldsaláta vagy jégsaláta önmagában, vagy más finom, színes nyers zöldségekkel együtt, Pl. uborka, paradicsom, retek, póréhagyma, sárgarépa, stb. Az alapanyagokat vágd össze, és ízesítsd kevés kalóriaszegény öntettel.
Sárgarépa - 2-3 közepes sárgarépa reszelve, kevés citrommal. Vagy csak úgy magában.
Spenót-saláta - 10-15 dkg friss, gyenge spenót, 2-3 db. friss, nyers gomba, 1 db kemény tojás összevágva. Ízesítés fokhagymás öntettel.

VACSORA:
Gyümölcs - 1-1 alma, narancs, vagy megfelelő mennyiségű egyéb idénygyümölcs; mellé
1-1 pohár kefir vagy natúr joghurt 2-3 kiskanál korpával, vagy 12,5 dkg zsírszegény túró.
Ha inkább meleg ételre vágysz, a vacsorád lehet egy-egy csésze krémleves - p1. spárga, brokkoli, paradicsom, gomba, stb.
• Igyál sokat! Fogyókúra alatt bő folyadék-bevitel kívánatos, például cukor nélküli gyümölcsteák. Tetszés szerint fogyasztható napi 1-2 kávé is.
Éhségrohamok ellen kitűnő 1-2 paradicsom vagy alma, 1-1 szelet Hamlet, vagy egy marék buláta.

Hétköznapokon a fenti étrend szerint táplálkozz mindaddig, amíg el nem éred a kívánt testsúlyt. Hétvégén az egészséges étrend szabályainak betartása mellett egyél a szokásos családi étrend szerint, de mértékletesen (- egy falatnak mindig fél a fele).

Örökzöld téma



Miért diétáznak a nők?


2008.09.11. | Írta: InforMed | Rovat: Életmód, egészség

Mai korunkban, amikor egy konyhaséf is lehet sztár, nem csoda, hogy központba került az étkezés. Különösen a nők hajlamosak arra, hogy az ennivalóban hol barátot, hogy ellenséget lássanak, és életükhöz egyre inkább hozzátartozik a dőzsölés, de a koplalás is.

Egyes kutatók szerint a fiatal nők 92, és a középkorúak 44 százaléka próbálkozott már valamilyen diétával. Az ausztrál egyetemista lányok 94 százaléka szeretne soványabb lenni, még akkor is, ha többségük még csak nem is túlsúlyos. De vajon miért diétáznak azok a nők is, akiknek erre semmi szükségünk nincsen?

A médiának óriása hatása van a nők testképére. Már a kislányok Barbie-babák szeretnének lenni, az anyák viszont édességgel jutalmazzák a kislányokat, ha jól viselkednek, és mindent szépen megesznek. A zavar itt kezdődik. Sok felnőtt a csinosságukért dicséri meg a kislányokat, nem az eszükért.

A legtöbb nő a korral együtt bölcsebb is lesz ezen a téren, de sokan vallják be, hogy néha engednek a csábításnak, nyakló nélkül édességet, csokoládét esznek vagy leisszák magukat, majd jön a maguk által kiszabott büntetés, a koplalás, a káposztalevesek véget nem érő sorozata, vagy a legújabb divatos diéta. És hogy a helyzet még rosszabb legyen, míg valaha a női ruhákat úgy szabták, hogy ráilljenek a nők alakjára, ma a nők testét formázzák úgy, hogy beleférjenek a ruhába.

A táplálkozástudományi szakemberek szerint rengeteg problémát okoz az össze-vissza evés, az, ha valaki hol lefogy, hol meghízik. A nagy fogyókúrák alatt annyira lelassulhat az anyagcsere, hogy még híznak is tőle, pont azok, akik pedig fogyni szeretnének. A legtöbb nő tisztában van azzal, hogy a testmozgás és az egészséges, változatos, sokoldalú és mérsékelt táplálkozás a legjobb megközelítés. Mégis, sokan egyszerű időhiány miatt táplálkoznak egészségtelenül, hiszen egyszerűbb rendelni valami készételt, vagy leugrani a gyorsétterembe, mint időt szánni egészséges ételek elkészítésére.

Egy dolog biztos, állítják a szakemberek: a legtöbb nőnek egyszerűen nincs szüksége a diétára, bár meg van győződve az ellenkezőjéről. Ha kiegyensúlyozott a gondolkodásunk, elégedettek leszünk anélkül is, hogy naponta elővennénk a fürdőszobamérleget.

Forrás: InforMed


2009. jún. 21.

Matematikai játékok - bontás


Nyúl-farkas játék (bontás részhalmazokra)

4-5 éveseknek:Kiválasztom a szereplőket:6 nyúl, 2 bokor, farkas. A többiek szemben állnak velük. A nyuszik a réten szaladgálnak, amikor megjelenik a farkas. A nyuszik elbújnak a bokrok mögé.

A nem szereplő gyermekek segítségével megszámoljuk mennyi nyúl bújt az egyik, és mennyi a másik bokor mögé. Ezután a gyermekek ötletei alapján kipróbáljuk, hogy még hányféleképpen bújhatnak el a nyuszik. Ezután szereplőket cserélünk és a bokrok számát háromra növeljük.

5-6-7 éveseknek:A gyermekek fejlettségi szintjének megfelelően növelhető a nyuszik és a bokrok száma.

Horgászos játék (Bontás részhalmazokra)

4-5 éveseknek: A szőnyeget kinevezzük tónak. Ide kerülnek az előre az előre elkészített papírhalak (a szájuk gemkapocs) Minden gyerek kap egy horgászbotot (hurkapálcára fonállal mágnest erősítünk).A gyerekek körbejárják a tavat és megpróbálnak időre minél több halat kifogni. Az idő lejártával, párosítással eldöntjük, hogy hol van több hal, a tóban, vagy a parton.

5-6-7 éveseknek: A gyerekeket csoportokra osztva horgászversenyt játszunk. Minden csoportnak van egy tál, abba gyűjtik a kifogott halakat. A játék végén, a halak számától függően számlálással, vagy párosítással döntjük el, hogy melyik csapat nyert.

Vendégvárás (Bontás részhalmazokra)

4-5 éveseknek: Minden gyerek kap két kistányért és egy darab gyurmát. A gyurmából 6 db. kiflit kell készíteni. Amikor mindenki elkészült a kifliket el kell osztani két tányérra. Az összes megoldást kipróbáljuk. Mindenki kap még egy tányért és kipróbáljuk a három felé osztás összes variációját is.

5-6-7 éveseknek: Növeljük a sütemények számát 8-ra és a tányérok számát 4-5-re. A gyermekek értsék meg, hogy minden elosztás jó és akárhogyan osztogatnak, az összes kifli száma változatlan marad.

Játék a számkép kártyákkal

Szükséges eszközök: Minden gyermeknek nyakba akasztható számkártya 0-8-ig, különböző elrendezésű és mennyiségű ábrákkal. A kártyák mennyiségét meghatározza a gyerekek létszáma és a belőlük alkotott párok száma.

A játék menete: Az „Eszterlánc”, vagy „Siess libám” kezdetű dalra körbe járunk, majd a „Forduljon ki valaki”, illetve „Hány órára érjünk haza?” után egy gyermek mond egy számot. Akinek a kártyáján ugyanennyi van, „kifordul”, vagy „hazaért”.

A játékot tovább folytathatjuk az „Ennek a kislánynak kezdetű dallal. Azok állnak párba, akiknek a kártyáján ugyanannyi mennyiség van.

Variáció:

Úgy is játszhatjuk, hogy a számképek összege 8 legyen: 1+7; 2+6; 3+5……Ezek lesznek a párok.

Szalagfogó

A játék menete: Minden gyermek kap egy szalagot, amit betűz hátul a nadrágjába. Választunk egy fogót, akinek az a feladata, hogy megszerezze a társaitól a szalagokat. Néhány percig játsszuk a játékot, majd leállítjuk és megszámoljuk, hány szalag van nála. (6) Hányat kellene még szereznie, hogy 8 szalagja legyen? (2). /pótlás 8-ra/ Vigyázz!! – úgy állítsd le a játékot, hogy még ne legyen 8 szalag a fogónál!!!

Tekejáték

Felállítunk 8 tekebábút. A gyerekek sorban egymás után gurítanak. „Hány dőlt el, hány áll? Összesen hány bábu van? (8) Ez bontás!



2009. jún. 20.

Levelem jött: Veszélyes a MIKROHULLÁM!!!





Kaptam egy levelet, ami nagyon megdöbbentett. Tartalmát azért adom tovább, mert az írójának kifejezett kérése volt.

A mikrohullámú sütőben a
villámgyors rezgések következtében az ételek
molekulái rövid időn belül
degenerálódnak. A degenerált ételtől,
degenerált molekuláktól nem lesz
egészséges sejtépítés az ilyen
ételeket fogyasztó ember szervezetében, hanem
előbb-utóbb egyre jobban
elhatalmasodó degeneráció indul meg a szervezetében,
éppen ott, ahol a
szervezetén belül a leggyengébb az immunrendszer állapota.
Ez már a
rák előkapuja, mert ha rendszeresen
mikrohullámú sütőben főzött,
melegített ételeket fogyaszt valaki, akkor
előbb-utóbb daganatos
beteggé "eszi"
magát.

Környezetbiológiával foglalkozó szakemberek már
azt a kérdést teszik
fel: Meddig árusíthatók még büntetés nélkül a
mikrohullámú sütők?
Svájcban, Franciaországban és több más országban is tilos
reklámozni a
mikrohullámú sütőket!
Svájci orvosok nyolc önként jelentkező,
makrobiotikusan táplálkozó
személyen végezték el a kísérleteket (a lausanne-i
Biokémiai
Intézetben és a wattenwili Környezetbiológiai Tanácsadó
Intézetben). A
kísérlet során a résztvevők 2-5 naponként megváltoztatott
táplálékot
kaptak. Elsőként egy biotermelő nyers tejét, másodikként
ugyanezt
hagyományos módon felforralva, harmadikként a berni cégtől
származó
pasztőrözött tejet, negyedikként ugyanezt mikrohullámú
sütőben
felforralva . Ötödikként nyers biozöldséget, hatodikként ezt
a
zöldséget hagyományos módon megfőzve, hetedikként ugyanezt
lefagyasztva,
majd mikróban megfőzve.
Meghatározott idővel a táplálékfelvétel után minden
esetben vért
vettek, és a kapott vérmintát bizonyos kritériumok szerint
elemezték.

Az eredmény a következő lett:
A mikrohullámú sütőben
melegített, felengedett vagy főzött ennivaló (a
tej és a zöldség) a kísérleti
alanyok vérében szignifikáns (döntően
meghatározó) elváltozásokat okozott,
csökkent valamennyi hemoglobin
érték (vastartalmú fehérje, vérfesték, amely
megköti az oxigént),
valamint a HDL és az LDL (koleszterin) aránya. A
limfociták
(nyiroksejt, nyirokszövetekben termelődő fehérvérsejt) esetében
pedig
rövid ideig tartó, erőteljes csökkenést állapítottak meg, ha
a
vizsgált személy előzőleg mikrohullámban előkészített
zöldséget
fogyasztott. A fényérzékeny baktériumokkal pedig azt
is
megállapították, hogy a mikrohullámú energia a táplálék
útján
továbbadódik az emberi szervezetnek. Ezt a fizikai folyamatot
előzőleg
már több széleskörű tanulmány is megállapította. A
mikrohullám
hatásának kitett emberi táplálékok vizsgálata azt is igazolta,
hogy
fogyasztásuk az emberi szervezetben patogén (kórokozók,
valamely
betegség kifejlődését elősegítő) folyamatok kezdetét váltja ki. S
így
rákos elváltozásokat is előidézhetnek, okozhatnak."


Kedves
Mindenki!
Egy Amerikai orvosi intézet (Walter Reed Army Medical
Center)
kutatócsoportja nemrég adta közre, hogy

NEM SZABAD MŰANYAG EDÉNYBEN ÉTELT MELEGÍTENI A MIKROHULLÁMÚ
SÜTŐBEN !!!!



CSAKIS KERÁMIAEDÉNYEKET, ILLETVE
EDZETT ÜVEGET LEHET HASZNÁLNI, MERT A
MŰANYAG ÉS AZ ÉTELBEN LÉVŐ ZSÍR
KEVEREDÉSE A HŐ HATÁSÁRA EGY DIOXIN
NEVŰ ANYAGOT VÁLT KI, AMI RÁKOT OKOZ,
FŐLEG MELLRÁKOT.

A DIOXIN NAGYON MÉRGEZŐ ANYAG, AMI A SEJTEKET
TÁMADJA MEG.

AZ ÉTEL TETEJÉRE PEDIG NEM A MŰANYAG EDÉNY FEDELÉT KELL
TENNI, HANEM
EGYSZERŰ
PAPÍRTÖRÖLKÖZŐT.

Küldjétek
el és mondjátok meg mindenkinek,
aki fontos Nektek, ezt kéri az üzenet küldője.
Ezt a felhívást egy amerikai
orvosi intézet kutatócsoportja adta
közre.

Eddig a levél, ami engem nagyon megdöbbentett. Az tény, hogy egyre több a rákos beteg. Bizonyára nem csak a mikrohullámú sütő a felelős, de azért az óvatosság nem árt!





2009. jún. 11.

Nyári találós kérdések 1.





Fényt és meleget adok,
nyáron érlelő vagyok.
(nap)

Mindennap beköszönt
hozzánk,
Sok jót tesz velünk,
Szeretjük is őt,
De szemünkkel mégis
elkerüljük.
(nap)

Veled megyen nincs teste
napsütésben fekete.
(árnyék)

Felhő könnye hull a földre,
Futó csermely lesz belőle.
(eső)

Ritka vendég a föld felett,
jöttét lesik az emberek;
Sok színű az égbolton,
mindenki nézi boldogan.
(szivárvány)

Koppanva hull le a földre,
szántóföldre,
a mezőre.
Nyomában letarolt határ -
termést ott már
senki se vár.
(jégeső)

Mezőből a csűrbe viszik,
a csűrben meg kicsépelik,
két kő között
megforgatják,
vízzel, sóval
megdagasztják,
még a tűznek is kiteszik,
jó annak, ki megéhezik.
(búza)

Zöld vagyok tavasszal.
nyáron pedig sárga,
fehéren kerülök
malomban a zsákba.
(búza)

Kicsi fején nagy kalap,
Kuporog a fa alatt.
(gomba)

Akkor bújuk csak elő,
ha megered az eső.
Nem szereti a napot,
sosem emel kalapot.
(gomba)

Nyáron hűsít,
télen melegít.
(fa)

Tavasszal felvidít,
Nyáron árnyékol,
Ősszel táplál,
Télen melegít.
(fa)

Hosszú száron aranytál,
benne jó falat,
szereti ezt Péter, Pál,
és a kismadár.
(napraforgó)

Kertekben illatozik,
Tövisekkel védekezik.
Minden kertnek ékessége,
A virágok királynője.
(rózsa)

Sárga búza közül
a kék virágszálak
nyújtózva,
kíváncsian
ki-kikandikálnak.
(búzavirág)

Nyári réten virulok én
a búzatáblában,
szellő ringat, hajladozom
piros szoknyácskámban.
(pipacs)

Kiskertemben királylány,
Színes, mint a szivárvány,
Szirma bolyhos bársonya
Piros pillék vánkosa.
(árvácska)

Sötétpirosra megérek,
savanyún édes az élet.
(meggy)

Csontos magom keserű,
sárga húsom jóízű.
(sárgabarack)

Házacskámnak piros a belseje,
Fekete emberkék laknak
benne.
(dinnye)

Medve szereti
ember is megeszi,
farkas, róka, nyúl,
hozzá sem nyúl.
(málna)

Erdőben, szép kerek
erdőben,
veres sapkás inasok
üldögélnek.
(szamóca)

Kerek, de nem alma,
piros, de nem rózsa.
(paradicsom)

Föld alatt vörös ember,
a föld fölött zöld ember.
(répa)

Tejföl, kapor a barátja,
Szétgyalulják hosszúkásra.
(tök)

Sok sárga hal hever itt!
Nem tud úszni semelyik.
Apróra vágják, fürdetik,
Főzeléknek megfőzik.
(zöldbab)

Föld alatt a lábam,
föld felett a hajam.
A répával összekötnek
és a levesbe beletesznek.
(zöldség)

Mennyi-mennyi lepedő!
Zöld színű és recsegő.
(saláta)

Szeretem, megeszem,
mégis megsiratom.
(hagyma)





2009. jún. 6.

Hiperaktivitás









Néhány évvel ezelőtt volt egy kislány a csoportunkban, aki tündér-aranyos volt, de feladta nekünk a leckét. Ő volt az "egy személyes gyerek", akire állandóan figyelni kellett, nehogy valami baj érje. Olyan volt, mint a szemfényvesztés: állandóan mozgásban volt, általában futva közlekedett. Hol az asztalról, hol valamelyik polcról kellett leszedni. Nehezen tudott egy helyben ülni, még akkor is izgett-mozgott. Mindenre volt magyarázata, kifogása. Bűbájosan tudott bocsánatot kérni, tágra nyílt szemekkel, a kezemet simogatva. Persze a következő pillanatban már újra rótta a köröket, képtelen volt bármely játéktémában huzamos ideig bekapcsolódni.

Erről pedig ő nem tehetett!

A hiperaktivitás 5-6 éves kortól, szakemberek által diagnosztizálható. Háromszor annyi fiút érint, mint lány.

A viselkedés három fő területén jelenik meg:
  • motorium
  • impulzivitás
  • figyelemzavar
Motorium
  1. A gyermek megállás nélkül futkározik, a helység bútorait rendszeresen mászókának használja.
  2. Képtelen egy helyben ülni.
  3. Még ülő helyzetben is izeg-mozog.
  4. Alvás közben is sokat mocorog.
  5. Mindig úton van, olyan, mintha "fel lenne húzva".

Impulzivitás

  1. Gyakran előbb cselekszik, mint ahogy gondolkodna.
  2. Feltűnően gyorsan és sokszor vált át egyik cselekvésről a másikra.
  3. Feladatait, munkáját képtelen megszervezni.
  4. Szinte állandó ellenőrzést igényel.
  5. Nehezen tudja kivárni, míg egy játékban, vagy csoportban sorra kerül.

A figyelem zavara

  1. Gyakran nem tudja befejezni, amit elkezdett.
  2. Gyakran nem figyel oda.
  3. Figyelme könnyen elterelhető
  4. Képtelen koncentrálni folyamatos figyelmet igénylő feladatokra.
  5. A játék sem tudja lekötni, nem tud tartósan játszani egy játékot.

Hiperaktivitásról minimum két motoros, három impulzív, három figyelmi tünet együttes előfordulása esetén beszélünk.

(Pinczésné: Tanulási zavarok, fejlesztő gyakorlatok)


Ha bővebben érdekel a téma, esetleg érintett vagy, itt érdekes cikkeket találsz:






2009. jún. 3.

Tanulási zavarok









Évről-évre egyre több azoknak a gyerekeknek a száma, akik az iskolában nem úgy teljesítenek, ahogyan azt elvárnák tőlük.

Ilyenkor sok szülő egy kicsit tanácstalan:
  • Mi is a baj pontosan a gyerekemmel?
  • Mi az a tanulási zavar, részképességzavar, diszlexia és a többi?
  • Pontosan mit is jelentenek?
  • Melyik a legsúlyosabb eset?
Íme egy összefoglaló Pinczésné Dr Palásthy Ildikó könyve alapján, ami egy kicsit segíthet a jobb megértésben.

A tanulási nehézség átmeneti jellegű. Az okok megszűnésével a tanulási nehézség is
megszűnik.

A tanulási zavar típusai:

I. Részképességzavarok

Részképességeknek a komplex teljesítmények (olvasás, írás, számolás) kivitelezését lehetővé tevő kognitív (megismerésre vonatkozó) és motoros (mozgással összefüggő) funkciókat nevezzük.

A kognitív funkciók zavarai


1. A percepció (észlelés) zavarai.Ezzel a problémával küzdő gyerekek kifogástalanul látnak, hallanak, érzékszerveik épek.
A problémát az okozza, hogy az érzékszerveken keresztül beérkező információk értelmezése pontatlan, hibás. Ezek a gyerekek kifogástalanul látnak, hallanak, érzékszerveik épek.
  • Az egyensúlyrendszer zavarai. Pl.: fél a féllábon állástól, fára mászástól.
  • Az auditív (hallás) rendszer zavarai. Pl.: nem tudja melyik irányból jön a hang, nem képes a hangokat magasságuk, mélységük, zöngésségük alapján megkülönböztetni. nem tud összeolvasni
  • A vizuális (látás) rendszer zavarai Pl.: nehezen tud betűket alak, forma, méret szerint megkülönböztetni.
  • Taktilis (tapintás) - kinesztetikus (saját test, testhelyzet) Pl.: erősen kell őt fogni, pontatlanul észleli saját testhelyzetét.
2. Figyelemzavar
  • Figyelme könnyen elterelhető
  • Hullámzó, ingadozó intenzitású
3. Emlékezeti problémák
A gyermek számára gondot jelent szavak, mondatok, utasítások tárolása és felidézése.

4. A gondolkodás zavara

Nehézséget jelent:
  • a relációk megfordíthatóságának felismerése
  • a rész-egész, bennfoglalás, ok-okozati összefüggések felismerése
  • téri,idői soralkotás

A motorikum zavarai

1. Az izomtónus zavarai

  • túl alacsony az izomzat feszültségi állapota (mozdulatai erőtlenek, fárasztja a mozgás)
  • túl magas az izomzat feszültségi állapota
2. A nagymozgások zavarai
  • rosszul integrált reflexek
  • zavarok a testtartás-, állás-, egyensúly reakciókban (ügyetlen, bizonytalan mozgásos játékokban, sporttevékenységekben)
3. A finommotorika zavarai
Remegés, görcs, nem tud fütyülni, nyelvével csettinteni, képtelen tekintetét rögzíteni, tárgyat követni.

4. A cselekvés tervezésének és irányításának zavarai
  • fejletlen testséma
  • bizonytalanság a jobb-bal irányokban
  • kezek, lábak diszharmonikus mozgása pl járás közben
  • motoros gátoltság
  • motoros hiperaktivitás
II. Komplex tanulási zavarok

1. Diszlexia (olvasási zavar)
2. Diszgráfia (írászavar)
3. Diszkalkulia (matematika tanulás zavara)

III. A viselkedés, énkép, önértékelés területén mutatkozó zavarok
  • alacsony toleranciaszint
  • hibás önértékelés
  • szorongás
  • érzelmi labilitás
  • nehéz beilleszkedés




2009. jún. 1.

Mi lesz veled emberke?





Ezt az idézetet gyermeknapra akartam leírni nektek, mert annyira, de annyira IGAZ. Akkor éppen nem találtam meg, de most megvan. Talán sokan ismeritek, de hátha nem mindenki.

Dorothy Law Holtz: Egy élet a kezedben

Ha a gyerekek kritizálva élnek,
Megtanulják milyen megbélyegezettnek lenni.
Ha a gyerekek ellenségeskedésben élnek,
Megtanulnak veszekedni.
Ha a gyerekek kicsúfolva élnek,
Megtanulnak szégyenlősnek lenni.
Ha a gyerekek megszégyenítve élnek,
Megtanulnak bűnösnek lenni.

Ha a gyerekek toleráns légkörben élnek,
Megtanulnak türelmesnek lenni.
Ha a gyerekek bátorítva élnek,
Megtanulnak bizalommal lenni.
Ha a gyerekek megdicsérve élnek,
Megtanulják megbecsülve érezni magukat.
Ha a gyerekek méltóságban élnek,
Megtanulják az igazságot.

Ha a gyerekek biztonságban érzik magukat,
Megtanulnak hinni.
Ha a gyerekek hitelesen élnek,
Megtanulják mit jelent szeretni.
Ha a gyerekek elfogadva és barátságban élnek,
Megtanulják megkeresni a szeretetet a világban.
Hogyan élnek a te gyerekeid?





Versek pedagógusnapra





Találtam néhány szép verset erre az alkalomra.


Osvát Erzsébet: A mi tanító nénink

Belép az osztályba,
elcsitul a lárma.
A sok gyerek szeme
szavát lesi, várja.

Amikor magyaráz,
repülnek a percek.
Szinte csodálkozunk,
már a csengő csenget?

Türelmes, megértő,
nem kiabál soha.
Ha tudjuk a leckét,
vidám a mosolya.

Megdicsér vagy dorgál,
tudjuk, szeret minket.
Vidítsuk fel minnél többször
tanító néninket.


Osvát Erzsébet: Igazi ünnep ez a nap!
Ünneplőben van ma az osztály:
a tanterem, a gyerekek.
Jókedvű fák játékos lombja
az ablakokba integet.

A lárma, a zaj elhal lassan,
pisszenés sincs, oly nagy a csend.
Oly nagy a csend és oly szokatlan,
mintha nem lenne senki bent.

Egyszerre csak nyílik az ajtó,
tanítónk arca felderül.
Tarka mosolygó csokrok várják
szótlan, meleg üdvözletül.

Karmester nélkül cseng az ének.
A sok gyerekhang szárnyra kap.
Madárdal kíséri a kertből...
Igazi ünnep ez a nap!


Osvát Erzsébet: Tanítómnak

Írni tanítottál.
Bizony nem ment könnyen.
Írás közben néha
hullott is a könnyem.
Odaültél mellém,
Vezetted a kezem,
s egyszerre a betűk
elindultak velem.
Andrist békítetted
nemegyszer a bével,
Borka is haragban
volt az ábécével.
Be sokszor biztattál:
- A betűk barátok!
Velük barangoljuk
be a nagyvilágot.
A könyvek visznek el,
mintha szárnyuk lenne,
űrutazásokra, erdőrengetegbe.
Kistestvéreinknek,
amikor csak kérnek,
mi olvasunk fel már
verseket, meséket.
Jó szóval, tanáccsal
te álltál mögöttünk.
Ünnepeden, engedd,
hogy ezt megköszönjük.


Osvát Erzsébet: Varázslat történt

Én az iskolától
varázslatot vártam.
Úgy képzeltem, hogy egy
mesebeli várban
varázsolni tanít
egy okos varázsló: termetre óriás,
két szeme parázsló,
szája varázsigét
mormolgat nekünk,
és egyszer majd mi is
varázslók leszünk.
Így is lett. Megtörtént
a várt nagy varázslat.
A betűk, a számok
barátokká váltak.
Az okos varázsló,
a tanító bácsi
segített hozzájuk
kulcsokat találni.
A varázsigékre,
ahogy megtanított,
könyvem sok meséje
azóta nem titok.
De nem titok többé
a tarka szivárvány,
s hogy a fák miért állnak
ősszel olyan árván...
És mégis, mégiscsak
varázslat marad
az a régi, első, szép
iskolanap.


Osvát Erzsébet: Meséltél és meséltél...

Velem voltál
örömben.
Velem voltál
bajban.
Velem voltál,
ha sírtam,
velem, ha
kacagtam.
Meséltél
és meséltél
igazakat,
szépet.

Kívántam,
hogy a meséd
sose érjen
véget.
Mit adtam én
cserébe?!
Te azt sosem
kérted.
De talán a
két szemem
elárulta
néked.


Szabó Lőrinc: Köszöntő

Érzés, tudás tiszta méze
gyűlt a szívbe, gyűlt az észbe;
betűk hordták: ők a mi
lelkünk arany méhei.
Züm-züm, rétet és virágot,
bejárják a nagyvilágot,
s ma mint hála, mint kiáltás
csordul szívünkből az áldás:
"ÉLJEN
A TANÍTÓ BÁCSI !"


Nemes Nagy Ágnes: Köszöntő

Névnapodra mit vegyek?
Vegyek húzós egeret?
Vonatot és síneket?
Kék építő-köveket?

Nem, már tudom mit vegyek:
néked tavaszt rendelek,
bodzafát és kék eget,
rajta csokros felleget.

Megrendelem jóelőre
a virágot a mezőre,
tél után a lomb-nyílást,
betegségre gyógyulást.

És ha meglesz egy napon:
bedobom az ablakon.




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...